4 verktyg för att skapa visuellt innehåll

4 verktyg för att skapa visuellt innehåll

Oavsett vilken plattform du använder så sätter visuella komponenter en stark prägel på resten av ditt innehåll. Men du behöver inte vara utbildad grafisk designer för att lyckas skapa högklassigt visuellt innehåll. Här tipsar vi om fyra gratis-verktyg som ni kan använda er av för att sätta färg på både nyhetsrum och era sociala kanaler.

Dagens kommunikatör behöver ha många strängar på sin lyra. 63% säger till exempel att de kommer fokusera mer på att skapa visuellt innehåll såsom bilder och video.

Men tack vare internetutvecklingen behöver det varken vara svårt eller tidskrävande att plocka upp nya färdigheter. Ta det här med bildskapande som ett exempel.

Att använda generiska stock photos må vara effektivt ur ett tidsperspektiv, men knappast något som skriker kreativitet eller fångar uppmärksamheten bland dina läsare. Det bästa sättet är alltjämt att skapa bilder och visuellt innehåll på egen hand.

Bara det senaste året har flertalet gratis-tjänster poppat upp och möjliggjort en snabb utveckling när det gäller visuell kommunikation. Vi har valt att lista några av våra favoriter som är lätta att använda.

Bäst av allt? Det är gratis!

1. Canva
Är du trött på att spendera tid i Photoshop utan att riktigt veta vad du gör? Canva gör det möjligt att skapa snygga bilder till alla möjliga plattformar: från sociala medier till visningsbild på ditt nyhetsrum. Genom att skapa mallar så kan du även se till att samtliga bilder följer ditt företags grafiska profil.

Det är ett väldigt flexibelt verktyg som låter dig importera egna bilder eller använda redan befintliga ikoner. Gratisversionen fungerar alldeles utmärkt, men du kan även välja att få tillgång till premium-bilder och annat innehåll för mindre än 90 kronor i månaden.

Piktochart
En av de snabbast växande taktikerna i B2B marknadsföring är användandet av infografik. Komplex information presenteras på ett visuellt sätt vilket gör det lättare för hjärnan att bearbeta, men det finns också en klar fördel gällande räckvidd. Enligt en rapport så får sociala medier-posts med infografik tre gånger så bra spridning jämfört med annat typ av innehåll.

Även om Canva också erbjuder möjligheter för infografik så får de ändå se sig besegrade av Piktochart. Med flexibel design och snygga mallar så kan man skapa kreationer av yttersta klass utan att behöva öppna InDesign. Bortsett från en gratisversion så finns givetvis möjlighet att lägga på ytterligare funktioner mot en liten kostnad.

Slideshare
Passa på att återanvända innehållet från dina presentationer och lägg upp dem online. Slideshare, som numera ägs av LinkedIn, är en plattform som låter dig ladda upp din PowerPoint eller PDF för att sedan bädda in den på ditt nyhetsrum eller sprida på sociala kanaler. Ett väldigt enkelt sätt att kunna skapa värdefullt innehåll på nolltid.

Nedan kan ni se presentationen som Jonathan Bean, Chief Marketing Officer på Mynewsdesk, gav under Mediedagarna i Göteborg.

GIFs
"Rörlig bild håller på att bli den nya svenskan," sa Hanna Stjärne, VD på SVT, under MEG tidigare i år. En av de viktigaste komponenterna att hantera när det gäller rörlig bild är GIFs, som är ett bildfilsformat som stödjer både animerade och statiska bilder. GIF-trenden växte sig allt starkare på Tumblr, men används nu flitigt på samtliga sociala medier där över 100 miljoner (!) GIFs delades på Twitter under 2015.

Giphy.com är en hemsida med en massiv databas full av olika GIFs. Du kan även ladda upp en egen GIF genom att konvertera en videofil - precis som vi gjorde med bilden nedan. Du kan både bädda in GIFen på ditt nyhetsrum eller använda i sociala medier.