5 saker att ta med sig från Mediedagarna i Göteborg

5 saker att ta med sig från Mediedagarna i Göteborg

Mediedagarna i Göteborg - mer känt som MEG - är en av de största mötesplatserna för mediefrågor i Sverige. Här samlas alla, stora som små aktörer, för att diskutera medielandskapet och dess utveckling. 2016 års upplaga av MEG var inget undantag.

Journalister, kommunikationschefer och politiker träffades alla under två intensiva dagar i Göteborg där man passade på att nätverka och ta del av nya trender inom branschen.

Dagarna hade ett tydligt fokus på digitalisering, innovation och yttrandefrihet, något som banade väg för härliga diskussioner. Mynewsdesk var givetvis på plats och ger er fem saker att ta med sig från forumet.

“Rörlig bild är nya svenskan”
“Bäst i klassen” - med VD-representanter från de största mediekoncernerna Bonnier, MTG, Schibsted, Sveriges Radio och SVT - rivstartade dagarna med en intensiv paneldebatt. SVT:s vd, Hanna Stjärne, blev troligtvis forumets mest citerade när hon konstaterade att “Rörlig bild håller på att bli den nya svenskan” och syftade på hur framför allt den yngre generationen använder video för att kommunicera med varandra.

Med nyutvecklad teknik som möjliggör livestreaming via Facebook - något  vi testade under MEG - och Twitter, nya sociala medier som Snapchat och ett ökat användande av GIFs pekar på att vi ännu inte har sett slutet på tillväxten av rörlig bild.

Native advertising och dess farhågor
I takt med att folk väljer bort pappersupplagor och dessutom installerar AdBlocker i sina webbläsare så har tidningar haft problem att generera intäkter. En lösning på detta kan vara native advertising, även känt som branded content, där man blandar reklam med redaktionellt innehåll som ett företag betalar för. Men det kommer inte utan problem.

Vid flertalet tillfällen diskuterades nackdelen såväl som fördelen med branded content, framför allt eftersom det är ett relativt nytt fenomen och således svagt reglerat. Det bjöds på en paneldebatt och ett seminarium gästades av Kaylee King-Balentine, ansvarig för T Brand Studio, som är en del av New York Times.

Höjdare på plats - expanderar till Sverige
Nog för att det är fokus på Sverige under MEG, men i år var det finfrämmande deluxe. Framför allt var det två personer som hamnade extra mycket i rampljuset: Madhav Chinnappa, Head of Strategic Relations, News & Publishers på Google samt Rowan Barnett, Senior Director of Market Development & Media på Twitter.

Den sistnämnde hade ett mycket uppskattat seminarium och avslöjade bland annat att Twitter letar efter möjligheter att etablera sig på den svenska marknaden Sverige.

Vikten av nybyggare och innovation
Innovation och digitalisering var, tillsammans med yttrandefrihet, ett tydligt tema under dagarna i Göteborg. Under programpunkten Nybyggarna diskuterades trender, användarvänlighet samt nya beteenden.

Nya idéer diskuterades även under startup-pitch där personer med innovativa lösningar fick chansen att pitcha sina planer inför en panel bestående av Douglas Roos (Nyheter24-gruppen), Linnéa Lindau (Chalmers Ventures) och Victor Bodin (Bonnier Growth Media).

Vår egen Jonathan Bean talade under torsdagen och pratade om vikten av att fortsätta innovera för att inte dö ut. Det blev framlyft som en av höjdpunkterna på MEG av Unn Edberg, vice VD på tidningen Chef.

Grävande journalistik är på stark frammarsch
I en tid där snabba nyheter har hög prioritet så börjar pendeln sakta men säkert att svänga. Med skandalen kring Panamapappren i färskt minne så är det ingen överdrift att säga att den grävande journalistiken är på stark frammarsch igen. I samband med MEG så gick även Gräv av stapeln. Edward Snowden var med via länk från Ryssland och guldspadar delades ut till några av Sveriges främsta grävande journalister.