​5 steg för att välja rätt verktyg

​5 steg för att välja rätt verktyg

Att bemästra teknologi är en rejäl utmaning, speciellt med tanke på att den är i konstant förändring. Det är nästintill omöjligt att bli en skicklig användare av många verktyg, även om du skulle ägna all din tid till att lära dig alla på egen hand. Låt oss ta en titt på fem steg som hjälper dig att välja det verktyg som passar dig bäst.

Nästan hälften av alla kommunikatörer menar att de inte använder teknologi effektivt, detta enligt en undersökning från Mynewsdesk och Berghs School of Communication. Överflödet av tillgänglig teknologi gör inte det hela lättare. Genom att integrera ett holistiskt verktyg som uppfyller de flesta (om inte alla) dina behov så kan du maximera dina ansträngningar.

Precis som du bör ta en strategisk approach när du skapar en digital PR-strategi så måste du ta en liknande approach när du ska bestämma teknologi för din organisation. Här är fyra frågor du bör ställa dig för att komma igång:

1. Skriv en lista över prioriteringar. Till exempel, är mätning ett kritiskt element så kommer ett verktyg med skarpa analysfunktioner vara högre upp på listan än ett verktyg som har fokus på att underlätta ditt innehållsskapande.
  2. Ta reda på vilka typer av verktyg som används av din avdelning samt andra som jobbar med marknadsföring och försäljning på företaget. Se till att identifiera verktygets namn, hur det används i din organisation, pris samt fördelar under respektive kategori.
  3. Ta reda på vilka kategorier och områden som kan tänkas behöva nya teknologiska lösningar för att utföra arbetet på ett effektivt sätt.
  4. Se till att de verktyg du väljer passar inom ditt företags ramar och kan prata med varandra. Passar ditt CMS med ditt CRM? Hjälper leverantören till med utbildningar för att ditt team ska komma igång? Dessa faktorer är också viktiga att ha med i beräkningen när du väljer verktyg.
  5. Gå igenom den information du samlat på dig. Glöm inte att titta på vilka leverantörer som erbjuder tjänster inom flera kategorier.

Så får du godkännande från ledningen

Oavsett om du väljer att öka eller minska antalet teknologiska verktyg kommer du sannolikt behöva pengar för att betala för dem. Lyckligtvis säger 60% av de tillfrågade att deras företagsledning är villiga att investera i digital teknologi med fokus på PR och kommunikation. Oavsett om du tillhör den gruppen eller övria 40% så måste du ändå bygga ett case för att övertyga beslutsfattarna.

1. Belys nödvändigheten av teknologi för att genomföra din digitala PR på ett effektivt sätt. Var specifik, men be inte om varje verktyg på marknaden.
  2. Begränsa dig inte till att förklara fördelarna med digital PR. Visa hur teknologin kan hjälpa till med andra kommunikationsinsatser.
  3. Visa hur teknologin stödjer mätning och analys. Kanske är din organisation i samma sits som de som deltagit i vår undersökning. Här är de fem viktigaste kategorierna för mätning (se bild nedan):
    1. Varumärkesuppfattning (70%)
    2. ROI (61%)
    3. Visningar (60%)
    4. Räckvidd (59%)
    5. Säljtratt (53%)

4. Sammanfatta genom att förklara hur teknologi bidrar till både affärs- och kommunikationsmål.

Bli inte överväldigad av överflödet av teknologi inom marknadsföring och kommunikation. Var proaktiv istället. Ta ett djupt andetag och dyk in i en metodisk process för att bedöma vilken teknologi du behöver för att framgångsrikt kunna implementera din digitala PR-strategi. Om du inte har en strategi för digital PR på plats så kommer del ett i PR Revolution att guida dig igenom hur du skapar en.

Ladda ner de två första e-böckerna här och få den tredje delen automatiskt skickad till dig när vi lanserar den.