Brand Journalism är svaret – men vad är frågan? LEWIS PR håller seminarium hos Mynewsdesk.

Blogginlägg -

Begreppet brand journalism började nämnas under slutet av 2011 men våren 2013 har diskussionen fullkomligen exploderat. Plötsligt är det framtiden, vägen och ljuset men vad är det och hur gör man? Vi tog ett snack med föreläsaren Robert Almqvist, Vice President Northern Europe på LEWIS PR och bad honom berätta lite mer om begreppet brand journalism.

– Hela PR-industrin är fortfarande inriktad på att anpassa nyheter och utspel så att de ska passa in i medielogiken. Men i dag är det inte journalistens nyhetsvärdering du behöver bry dig om så mycket som kundens. Därför inser allt fler företag att historieberättandet, förmågan att engagera och att samverka med sina intressenter och kunder i sitt ekosystem kommer att ersätta mycket av det som både reklam och PR tidigare gjort. Vi kallar detta brand journalism – när företagen blir sina egna publicister, förklarar Robert.

Robert spinner vidare på ämnet och förklarar att brand journalism innebär att företag och organisationer tar över en del av den roll som media spelat sedan urminnes tider och att det är ett svar på hur man kan arbeta i sociala kanaler där nyheter, pressmeddelanden och envägskommunikation har fungerat mycket dåligt de senaste åren.

– Med brand journalism sätter vi oss själva i journalistens roll, letar spännande historier, arbetar med story-telling och publicerar vårt eget material där det når ut i våra komplexa ekosystem av kunder, partners, fans, menar Robert. Att Coca-Cola säger att de kommer att bygga sin kommunikation på brand journalism och att svenska banker börjar göra sina egna TV-program om ekonomifrågor är ju spännande men hur skulle det kunna appliceras på ett företag som utvecklar appar, hyr ut växter eller som säljer sidenblommor över webben?

Tycker du det här lät intressant? Vi har några få platser kvar till Brand Journalism-seminariet tisdagen 4/6 så passa på att boka en plats så fort som möjligt!

När: Tisdag 4/6 kl 8-10
Var: Mynewsdesk HQ, Rosenlundsgatan 40, 4:e våningen
Pris: Seminariet är kostnadsfriit
Anmälan: Skicka ett mail till sarah.rundt@mynewsdesk.com

Robert Almqvist och Michael Gonzalez från LEWIS PR har båda en gedigen erfarenhet från journalistik och mediekommunikation. De kommer att berätta om hur brand journalism kommer att påverka media, marknadsföring och kundrelationer i flera branscher och vad det betyder för din verksamhet.