#DigitalPR Challenge: Vad är räckvidd och hur kan du förbättra din?

#DigitalPR Challenge: Vad är räckvidd och hur kan du förbättra din?

Genom att titta på resultaten från vår rapport "Digital PR - from challenges to opportunities" kan man enkelt dra slutsatsen att kommunikatörer och marknadsförare kommit en bra bit sen början av sociala medier.

I undersökningen som genomfördes i april 2015 svarade 92% av de tillfrågade att sociala medier numera var en del av deras arbete. Men en stor utmaning de stod inför var ökade förväntningar i att producera engagerande innehåll, få fler följare och öka räckvidden.

Vi menar inte att räckvidd är enkelt men det vi vill göra är att ge er en bättre bild av vad räckvidd innebär, hur det kan mätas och ge er en boost på hur ni kan jobba med räckvidd för ert varumärke.

1. Tänk bortom räckvidd

74% från undersökningen menade att de mäter sin räckvidd genom delningar på sociala medier medan 40% istället kollade på engagemang och 85% använde omnämnanden på Twitter som en indikator på hur bra varumärket presterade. Och alla talar om räckvidd... men vad är det egentligen?

Social "räckvidd" innefattar hur många människor (på alla nätverk) som såg ditt innehåll. Låter viktigt, eller hur? Men en sak vi uppmanar er till vad gäller räckvidd är vad du vill att personerna du når ut till ska göra? Är det viktigt att dela det med sina följare, kommentera, engagera sig, konvertera till kund, köpa din produkt etc - det kommer underlätta ert arbete att skapa innehåll.

2. Mät det som är meningsfullt

Det finns inget rätt eller fel sätt att mäta räckvidd på. Men vad som är viktigt är att det du mäter går i linje med de KPI:er ni satt upp.

Ökad räckvidd kan vara ett vagt och tvetydigt begrepp om det inte resulterar i ökad trafik, sälj eller konverteringar. Du kan absolut säga att räckvidd ökar varumärkeskännedomen, men resulterar det i intäkter?  Om svaret är nej måste du nog tänka om vad gäller era mål och strategier. Tänk på vad du vill att personer ska göra så fort ert innehåll når dem.

3. Vilka är din publik och var befinner de sig

I en digital värld där betald marknadsföring är ett faktum kan det ibland kännas omöjligt att sprida innehåll och nyheter om ett företag eller erbjudande utan att betala för sig. Men låt oss säga en sak, det är fullt möjligt! Men du måste fråga dig själv två saker: vilka är din publik och vart befinner de sig?

4. Testa, testa, testa och testa igen

Det fanns en tid då vi alla bara skickade ut nyheter för att det bara skulle ut. Vi har kopierat information från en kanal till en annan och sedan skickat ut vid olika tidpunkter. Men fungerar ett inlägg på Facebook lika bra på Twitter och kommer samma inlägg fungera med de som följer er på LinkedIn? Och vilken tid på dygnet är dina följare online? Är det samma för varje kanal? Du kommer bara få svaret när du testar och utvärderar ditt innehåll över tid.

5. Investera i dina test

Det kan hända att du då och då kommer att vilja lägga lite pengar för att boosta dina inlägg. Både Twitter och Facebook är väldigt bra på det då du kan välja vilken typ av person du vill nå (baserat på deras intressen eller vilka de följer/like:at)

Vi hoppas att de här tipsen rörande sociala medier har gett dig en klarare bild gällande räckvidd. Men glöm aldrig den gyllene regeln: Fungera på varför du vill få räckvidd och vad du vill att personerna du når ut till ska göra med ditt innehåll?

Vill du lära dig mer?

I rapporten "Digital PR - from challenges to opportunities" går vi in på de största utmaningarna kommunikatörer står inför och presenterar även ett antal lösningar som kan göra ditt jobb lättare.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se