Din kommunikation behöver inte ta semester

Din kommunikation behöver inte ta semester

Hur härligt det än är med stranddagar och grillkvällar, så innebär sommaren också en utmanande tid för dig som marknadsförare och kommunikatör. Du bör upprätthålla målgruppens intresse, förvalta lojala relationer som du har byggt upp och även gärna försöka skapa uppmärksamhet då det för många är en lite lugnare tid. Samtidigt är det ett utmärkt tillfälle att summera vårens aktiviteter för att gå stärkt in i hösten. Men så är det den lilla detaljen att du också behöver lite ledigt. Därför har vi nedan sammanfattat några punkter för att underlätta sommarens viktiga to dos.

Uppdatera planer och budget
Att följa upp vårens alla aktiviteter och kampanjer är ett bra sätt att avrunda halvåret och lägga grunden inför höstens arbete. Fundera igenom vad som har gått bra och vad som behöver utvecklas för att kunna göras bättre nästa gång. Insikterna använder du för att justera och optimera din kommunikation framöver. Ta gärna hjälp av vår guide för att lära dig att hitta intressant nyheter inom ditt företag.

För att hålla koll på din planering och budget är det viktigt att uppdatera PR- och kommunikationsplanen innan hösten drar igång. Uppdatera strategidokument så att du har koll på allt som ska göras när du väl kommer tillbaka efter semestern.

Rensa ut gammalt och återanvänd
Utnyttja de lugnare sommarmånaderna och storstäda din content-inventering. Gå igenom ditt biblioteket av gamla publiceringar, rensa bort det som är gammalt och inaktuellt och se till att ta tillvara på material som kan uppdateras och återanvändas. Kanske finns det några insatser som sticker ut resultatmässigt och som kan byggas ut för att bli till större kampanjer eller koncept till hösten? Eller finns det någon publicering som av olika anledningar inte presterade så bra som du hade hoppats, som du kan vinkla om och testa igen? Att återanvända och uppdatera äldre material är ett resurseffektivt sätt att arbeta med innehållsproduktion.

Uppdatera listor
Om du inte har sett över dina kontaktlistor över journalister och influencers på länge så kan det vara bra att passa på att göra det under sommaren så att de är uppdaterade och aktuella inför hösten.

Förbered dig på det värsta
Det är alltid viktig att vara förberedd på eventuella kriser – även under semestertider. Eftersom kriser sällan tar hänsyn till säsong, är det viktigt att veta vem som ska kontaktas eller kallas in. Sätt upp tydliga riktlinjer för hur oväntade händelser ska hanteras och vem som ska kontaktas under sommaren. Se till att det finns en jourhavande presskontakt under hela sommaren.

Schemalägg sommarens publiceringar
Efter ett och ett halvt år av pandemi ser många fram emot en sommar som ser ut att erbjuda lite mer av en “vanlig” semester. Även om du unnar dig en längre ledighet behöver din kommunikation inte bli lidande. I ditt nyhetsrum kan du schemalägga framtida publiceringar så att du säkerställer ett kontinuerligt flöde av publiceringar trots att du njuter av sommaren. För att vara på tårna direkt efter semestern kan du även med fördel förbereda höstens första publiceringar redan innan du går på ledighet. Glöm inte att ha någon som håller koll på kommentarerna även om du är på semester.

Våra bästa tips för att planera din kommunikation i sommar:

• Utvärdera våren och uppdatera din plan inför hösten
  • Rensa ut gammalt innehåll, men uppdatera och återanvänd det som går
  • Se över och uppdatera dina kontaktlistor med journalister och influencers
  • Sätt upp tydliga riktlinjer och kontaktlistor för eventuella kriser
  • Schemalägg publiceringar under sommaren

Vi önskar dig en trevlig sommar!