Gå direkt till innehåll
Facebook Live, Instagram Live - Hur kan du använda livestreaming i din kommunikation?

Blogginlägg -

Rörligt innehåll och video har länge bara vuxit i popularitet på sociala medier och numera är det även allt fler företag som testar livestreaming. I det här blogginlägget går vi igenom några punkter som kan vara bra att fundera igenom innan du sätter igång. Statistik visar att publiken i genomsnitt stannar kvar tre gånger längre när de tittar på en video i realtid jämfört med ett förinspelat klipp.

1. Skapa en upplevelse för din målgrupp

Att sända någonting live är ett utmärkt sätt att inkludera din publik på ett äkta och personligt sätt. Ska ni lansera en ny produkt eller öppna en ny butik? Bjud in din målgrupp att vara med via sociala medier.

2. Skapa interaktion

Livestreaming är ett perfekt forum för Q&A eftersom tittarna kan ställa frågor och få svar direkt. Även intervjuer tenderar att få mer uppmärksamhet när de publiceras live eftersom publiken kan kommentera direkt.

3. Välj rätt plattform

Det är viktigt att känna din publik och vilka plattformar de föredrar. Välj den plattform som passar både din målgrupp men som också uppfyller dina krav. Det skiljer sig en del mellan de olika plattformarna, till exempel kan man spara en livevideo på Facebook men på Instagram försvinner de direkt när sändningen är över.

4. Ha koll på vad du håller på med

Spontanitet är en av de största fördelarna med att sända live, men samtidigt finns det nog ingen som orkar se på någon som inte vet vad de gör eller som inte vet hur man ska använda tekniken. Eftersom möjligheten för omtagning är lika med noll är det viktigt att du testar ordentligt först och tänker igenom upplägget.

5. Kommunicera att och när du går live

Det är viktigt att på förhand kommunicera 1) att du kommer gå live, 2) vilken tid och 3) varför man ska titta. Låt din publik få förbereda sig på att någonting kommer hända.

Lycka till!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se