Gästbloggare Per Frykman: Ditt professionella rykte – din främsta tillgång

Gästbloggare Per Frykman: Ditt professionella rykte – din främsta tillgång

Bild: Peder Hedeby

”I think reputation is really all you have in life - and that´s something you’ve got to fight to protect”
 - Richard Branson

Många företag spenderar mycket pengar på att bygga företagets varumärke och image. Detta kan raseras om inte medarbetarna lever upp till det. När man utvecklar medarbetarnas professionella rykte så stärks företagets kultur och potential och företagets värde ökar markant.

Ditt professionella rykte avgör din framgång på jobbet, i karriären och hur du lyckas som chef, medarbetare eller entreprenör. Det har en avgörande betydelse för vem kunder lyssnar på och får förtroende för. – Kan något vara mer lönsamt att analysera och utveckla än detta? Ditt professionella rykte går alltid före dig och avgör vem man rekommenderar och väljer.

Kunder litar inte på företag – de litar på personer i företaget
Richard Branson säger detta gång på gång, Daniel Ek, CEO på Spotify likaså. Företagets varumärke uppstår i varje kontakt med medarbetarna. Många företag arbetar med reputation management och hur man kan hantera företagets rykte. Men man glömmer ofta att det är individerna som skapar detta. Reputation management på individnivå är idag en avgörande konkurrensfaktor. Som man uppfattar medarbetarna så uppfattar man företaget.

Lär känna ditt professionella rykte
När du känner ditt professionella rykte då får du också reda på din professionella potential som baseras på de verkliga styrkor och unika kvaliteter som finns i ditt professionella rykte. Denna kännedom visar hur du uppfattas och vad du uträttar när du är i rätt sammanhang med rätt uppgifter. För att uppnå detta bör du ställa dig två frågor:

- Vilka av dina verkliga styrkor och unika kvaliteter vill du förstärka?
- Vad vill du eller behöver du sluta göra?

Av någon anledning så har begreppet "good enough" fått fotfäste i vårt land. Jag tycker att detta är ett astronomiskt feltänkande, istället borde vi bygga på våra styrkor och ha ambitionen att bli bäst. Tänk för ett ögonblick vilka krav du ställer på en pilot eller kirurg. Jag skulle vilja ha den bäste. "Average is over" eller som Tom Peters, managementikon, uttrycker det: "Excellence is not an aspiration, it's the next five minutes". När du känner styrkorna i ditt professionella rykte, då blir detta också en naturlig inställning.

Vinsterna av att ta reda på och utveckla sitt professionella rykte
Förutom de effekter vi tagit upp hur medarbetarnas professionella rykte direkt påverkar företaget, så ser vi efter att ha genomfört mer än 700 analyser i Sverige och internationellt hur man snabbt kan räkna hem investeringen. För individen är vinsten direkt och uppenbar, men hur ser vinsten ut för det företag som investerar i sina nyckelmedarbetare?

- Det blir en ”kapacitetshöjning” för de medarbetare och chefer som analyserar sitt professionella rykte genom att de i högre utsträckning kan agera inom områden där de är som bäst. Vad skulle en ”kapacitetshöjning” med till exempel 20 procent innebära ekonomiskt? 30 procent? Det handlar om rätt person på rätt plats med rätt uppgifter.

- Arbetar man med tankesättet mera systematiskt, då kan man också locka till sig och behålla rätt medarbetare och kan drastiskt minska rekryteringskostnaderna. Man får också ett verktyg för att säkerställa bra och effektiva rekryteringar.

- Företag som växer mer än 15 procent per år (!) gör det genom att medarbetarna inspirerar sina kunder. Detta är avgörande för kundrelationer och genom att analysera och utveckla medarbetarnas professionella rykte får man ett kraftfullt verktyg till förfogande.

- Man kan minska kostnaderna för annonsering. När man, genom medarbetarnas professionella rykte, identifierar och engagerar ambassadörer för varumärket så visar sig detta vara värt fem gånger mer ur försäljningssynpunkt än att investera i en annonskampanj.

Att arbeta med sitt professionella rykte görs i tre steg. Det första är att analysera hur det ser ut och därefter att utveckla det vidare genom att förstärka det du är bra på. Det tredje steget handlar om att leva ditt professionella rykte och att systematiskt sprida det. Självklara platser för oss, förutom vår blogg är LinkedIn och MyNewsdesk. Via vårt pressrum får vi ett genomslag för våra artiklar och det budskap som vi vill föra ut som vi inte får någon annanstans inom sociala media.

Per Frykman     070 - 624 00 58       per@perfrykman.se
Karin Sandin     070 - 562 42 64       karin@karinsandin.se

Läs mer om Ditt Profssionella rykte

Beställ boken Ditt professionella rykte

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se