Gör en plan och underlätta ditt digitala PR-arbete

Gör en plan och underlätta ditt digitala PR-arbete

Det finns inget grundläggande recept på framgång i PR-världen, men det finns viktiga byggstenar som verkar vara gemensamma för de som lyckas. Vi på Mynewsdesk träffar dagligen våra kunder på möten och verktygsutbildningar och vi har summerat de punkter vi tycker att är gemensamma för företag och organisationer som skapar resultat med sitt PR-arbete.

Sätt dina mål

Börja ditt digitala PR-arbete med att sätta tydliga, konkreta och realistiska mål. Många företag sätter inga mål alls utan tänker att "PR är något de förväntas syssla med", medan andra sätter upp alldeles för höga och orealistiska mål som snarare är demotiverande än inspirerande.

Börja med att sätta några mindre delmål såsom att under en period skapa x antal nya följare på Twitter, öka trafiken till nyhetsrummet/hemsidan med x % inom en viss period, göra minst en publicering per vecka i x veckor etc. Sätt också ett eller flera större mål som sporrar dig såsom att öka försäljningen med x kr, få x antal nya kunder eller bli marknadsledande inom x år.

Definiera din målgrupp

När du definierat dina mål, tänk då på vilka personer du behöver nå ut till för att uppnå målen. Är det existerande kunder, branschjournalister, slutkonsumenter, bloggare eller olika opinionsbildare inom branschen? Spalta upp dessa i en lista som alla som jobbar med kommunikation har tillgång till internt.

Har du till exempel ett nyhetsrum på Mynewsdesk kan du  använda dig av olika materialkategorier för att prata med dina olika målgrupper, exempelvis skriva pressmeddelanden för att nå journalister, och nyheter eller blogginlägg för att kommunicera intressant ny information till de som använder Google för att hitta vad de söker, däribland potentiella nya kunder eller talangfulla medarbetare.

Välj dina kanaler utefter var målgruppen befinner sig. Är du till exempel en kommun som har ett projekt om en ny ungdomsgård kanske Instagram eller Facebook är ett lämpligare forum än ett klassiskt pressmeddelande. Vill du däremot prata med journalister och igenom dem nå ungdomarna, välj ett traditionellt pressmeddelande och skicka ut det via Mynewsdesk, eventuellt integrerat med en lämplig social mediakanal såsom Twitter.

Välj dina nyckelord

Synlighet på rätt ord på Google blir mer och mer livsnödvändigt för företag i en alltmer digitaliserad värld. "Your brand isn't what you say it is, it is what Google says it is" säger Mitch Joel, VD på Twist Image.

Här blir det viktigt att tänka på vad någon som inte känner till ditt företag skulle söka på när de vill ha information och inte vad du själv vill kommunicera. Alltså, om någon vill ha en rosa skinnsoffa kommer personen troligen söka på "köpa en rosa skinnsoffa" i stället för "prisvärd rosaskimrande skinnsoffa av prima kvalitet". Det finns ett bra gratisverktyg för att välja nyckelorden i form av Google Keyword Planner. Här kan du skriva i olika ord, se hur många sökningar som görs på ordet på Google och hur pass hög konkurrensen är.

Gör en publiceringsplan

Tänk som ett digitalt mediehus när du skapar innehåll. Tänk alltid på läsaren och ta fram material som skapar verkligt värde för läsaren. Detta kan du göra på många olika sätt. Ibland kan ett videoklipp med VD:s analys av marknaden få större genomslagskraft än ett textbaserat material. Våga experimentera men sätt en plan med utsatta publiceringsdagar. Annars riskerar ditt PR-arbete att rinna ut i sanden.

Skriv ner dina PR-tillgångar (externt och internt)

Har du svårt att komma på vad du ska skriva och publicera? Alla företag har PR-tillgångar; guldkorn i form av medarbetare och deras kompetens och kunskap. Tänk utanför boxen och engagera alla avdelningar i företagets kommunikationsarbete. Det är inte endast marknadsavdelningen som kan skapa innehåll utan även avdelningar som ekonomi, kundservice och produkt kan bidra med idéer, nya synvinklar och expertkunskap.

För ett exempel på hur man kan jobba med sitt nyhetsrum, se hur vi på Mynewsdesk jobbar.

Artikeln är skriven av Rebecca Cannerfelt (kundservice) och Nicholas Lagersten (försäljning).