Intervju med Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen

Intervju med Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen

Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen och nominerad i Stora pr-priset intervjuas av Mynewsdesk inför prisutdelningen.

Hur känns det att vara nominerad till Stora pr-priset?

– Fantastiskt roligt och ärofyllt! Inte minst när man ser vilket magnifikt sällskap vi är i bland de nominerade.

Vad är det viktigaste ni har lärt er under arbetet med kampanjen?

– Att direkt masskommunikation fungerar. Det går att kommunicera med väldigt många människor på en och samma gång, men samtidigt vara personlig. Genom att skapa en futtig Facebook-grupp kan man förändra samhället. Den här skevheten och ojämställdheten som många av oss konstaterat, och i vissa falla accepterat och resignerat inför, kan brytas om vi pratar positivt och konstruktivt kring den.

Vad är ditt viktigaste råd till andra som arbetar med pr och sociala medier?

– Att paketera och formulera sitt budskap så att folk inte bara vill ta in det, utan även sprida det vidare. Om mottagarna står för budskapet är de villiga att sprida det till fler. Och det handlar inte bara om att de ska gilla det och dela vidare på Facebook, utan även att de ska vilja prata om det på arbetsplatsen, med vänner och familj. Man måste låta folk vara med och skapa någonting och ge dem verktygen att delta. Rättviseförmedlingen är en PR-kampanj som 25 000 människor drivit, genom frivilligt arbete

Vad är din största pr-flopp genom tiderna?

– Åh, jag har varit med om så många under alla mina år att jag inte vet vilken jag ska välja. Allt rätt jag har gjort har jag lyckats med för att jag tidigare har gjort det fel. Att våga göra fel är en av de största talangerna man kan ha, oavsett bransch.

Har du någon särskild förebild inom pr?

– Jag måste säga Avaaz.org. Det finns inga som är så bra på att arbeta med demokratisering via internet som dem. För mig är deras arbete otroligt inspirerande. Och legenden Sandra Nordin, som gav mig mitt första pr-jobb en halv livstid sedan, såklart.

Kan man tävla i pr?

– Pass.

Vem vill du tacka på prispallen om ni tar hem priset?

– Först och främst våra 25 000 rättviseförmedlare. Sedan alla de personer som har ägnat sig åt sund självkritik och mailat oss med efterlysningar. Jag vill även tacka alla medier som lyft fram oss och skrivit om oss. Sist och inte minst mina bästa vänner som jag har lyckats få till att tacka ja till att sitta i Rättviseförmedlingens styrelse. Det innebär att de, precis som jag, får ägna sig åt massa stökigt gratisarbete. Och så min främsta uppdragsgivare Robyn som sett till att jag kunnat betala hyran trots långa nätter av ideellt arbete med Rättviseförmedlingen.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se