Gå direkt till innehåll
Intervju med Magnus Jägerskog från IQ, ett av de nominerade bidragen i Stora pr-priset

Blogginlägg -

Intervju med Magnus Jägerskog från IQ som nominerats i Stora pr-priset.

Hur känns det att vara nominerad till Stora pr-priset?

– Det känns väldigt bra! Det är extra roligt att en kampanj av den här typen av uppmärksammas. Vårt förhållningssätt till alkohol är en väldigt viktig fråga. Vi ser nomineringen som ett kvitto på att vi har lyckats aktualisera den och nå ut. Förhoppningsvis leder det till att Fyllefilter sprids till ännu fler, vilket är precis vad vi vill.

Vad är det viktigaste ni har lärt er under arbetet med kampanjen?

– Vi är själva förvånade över vårt stora genomslag. Vi tror att mycket av orsaken till att det har gått så bra är att vi har lyckats ta oss en an en allvarlig fråga med glimten i ögat. Dessutom lyckades vi bygga in interaktivitet på ett tydligt och framgångsrikt sätt.

Vad är ditt viktigaste råd till andra som arbetar med pr och sociala medier?

– Att blanda in ett visst mått av humor och värme. Om man har något roligt och nyttigt att komma med är användare villiga att sprida det vidare till flera.

Vad är din största pr-flopp genom tiderna?

– Jag är typen som tror att det är bäst att begrava gamla misstag, gå vidare och se framåt. Så jag måste nog säga pass på den frågan.

Har du inget exempel på en satsning som misslyckats?

– Nej, men rent generellt kan jag säga att det är en balansgång att försöka lyfta just vår typ av frågor. Det finns alltid en risk att det börjar viftas med pekpinnar när det handlar om unga och alkoholvanor. Samtidigt finns det en risk att det slår över åt andra hållet, att det blir för mycket humor och att man missar allvaret i grundfrågan.

Har du någon särskild förebild inom pr?

– För mig handlar bra pr om timing, att säga rätt sak vid rätt tillfälle. Jag har ingen enskild förebild men imponeras av personer och organisationer som lyckas göra det.

Kan man tävla i pr?

– Nu när vi är nominerade måste jag ju svara ja. Det finns inget självändamål i att tävla, men jag tror att hela branschen vinner på att goda och bra exempel lyfts fram och uppmärksammas. Vi behöver alla inspiration.

Vem vill du tacka på prispallen om ni tar hem priset?

– Först och främst byrån Deportivo som tagit fram kampanjen och tjänsten, sedan alla medarbetare här på IQ och alla användare inom sociala medier som har använt Fyllefilter och spridit det vidare till flera.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se