Frukostseminarium om datadriven PR med Karin Bäcklund

Karin Bäcklund: "Så jobbar du med datadriven PR"

Under en föreläsning hos Mynewsdesk berättade PR-konsult och kommunikationsstrateg Karin Bäcklund med sig av hur du kan använda data för att bli bättre, skapa nytt innehåll och varför det är viktigt med mål. Nedan berättar Karin om sina insikter för att göra bättre PR.

En undersökning från Mynewsdesk visar att PR-aktörer inte har så stor koll på hur man analyserar och jobbar med data. Och det är något jag både känner igen och kan relatera till.

PR-branschen har länge kämpat med att bevisa värdet av de mjuka värden som vi skapar, förtroende, varumärke etc. Nu har vi tillgång till mycket mer data och insikter och kan därmed mäta mer. Men det betyder inte att allt vi kan mäta är relevant.

Grunden i datadriven PR handlar om insikter

Man kan dela in datadriven PR i två delar – dels för att förbättra de egna PR-aktiviteterna genom att följa upp egna insatser och man kan lära känna målgrupperna och omvärlden närmare. Dels kan man skapa PR baserat på data. Båda sätten är väldigt trovärdiga sätt att jobba på eftersom du har fakta som bekräftar dina tankar, åsikter och budskap. Data kan ofta berätta historien för dig mer effektivt och ge trovärdighet till dina åsikter.

Tre insikter för att skapa PR

1. Sätt relevanta mål
    Även om vi kan mäta mer, behöver inte det att man ska mäta allt man kan – det är inte nödvändigtvis relevant. Du måste tänka vad datan egentligen betyder, tänk ett steg längre. Många likes och delningar är till exempel alltid kul, men det är inte det i sig man egentligen är ute efter. Ett stort engagemang är inte nödvändigtvis ett kvalitetsmått tex. På samma sätt är många pressklipp alltid bra och kul, men det spelar större roll vilka som publicerar och hur framträdande varumärket var. Man behöver tänka på kvalitet också och inte enbart kvantitet. Så vi måste bli lite bättre på att förstå datan, inte bara mäta för att vi kan.

2. Mäta de egna aktiviteterna regelbundet
    Det är viktigt att mäta regelbundet, men framför allt behöver man använda data till annat än att titta i backspegeln. Vi måste titta på informationen och dra slutsater av den. Då först lär vi oss hur vi kan skapa mer effektiv PR. Det som många faller på man mäter för sällan. Man måste mäta ofta, helst en gång i veckan och i realtid under kampanjer. Och så måste man lära sig av den.

3. Omvärldsbevakning
    Omvärldsbevakning är ju A och O för oss som jobbar med PR! Det finns många fördelar med att ha koll på omvärlden och idag kan man bevaka traditionell media, digitala och sociala medier samt ljud. Vi mäter vår egna aktivitet genom omvärldsbevakning, ser hur stort genomslag våra aktiviteter ger och när vårt varumärke nämns. Det ger även andra insikter som kan förenkla vårt arbete, till exempel vilka medier som nämner oss oftast, vilka journalister som skriver om branschen, influencers som gillar oss. Vi kan jämföra oss med konkurrenterna och se hur stort utrymme får vi jämfört med dem och om och hur synligheten skiljer sig åt. En annan sak som är viktig när man skapar PR är ju att man är aktuell – ett sätt att vara aktuell är att haka på aktuella händelser och trender genom att omvärldsbevaka. Idag kan man omvärldsbevaka traditionella, digitala och sociala medier och även ljud. Om vi inte mäter och omvärldsbevakar vet vi inte vad målgrupperna vill ha – vi blir inte tillräckligt relevanta.

Karin Bäcklund jobbar med kunder inom B2B och B2C med fokus på det digitala. Hon är kursansvarig för utbildningen Digital kommunikation på Berghs School of Communication, författare till boken Executive Summary: Sociala medier för styrelser, programledare av podden Uppstickarna och grundare av appen Kejsarsnittsguiden. Bland tidigare arbetsplatser finns bland andra Springtime, Schibsted Media Group, Almega och Friskolornas riksförbund.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se