Martin Jönsson inleder Mindparks bloggstafett: "100 mediahändelser på 00-talet"

Martin Jönsson, redaktionschef på SVD, inledde idag den 100 dagar långa bloggstafetten på temat "100 mediahändelser på 00-talet" på bloggen Mindpark.se.

Initiativtagaren Joakim Jardenbergs blogg beskriver händelsen i ett tidigare publicrat inlägg:

"Varje dag fram till nyårsdagen kommer någon av skribenterna i bloggteamet att lyfta fram en händelse eller ett skeende som påverkat mediebranschen under det senaste decenniet."

Spelreglerna är enkla: Ett av Joakim exklusivt urval av 100 mediepersonligheter ska bidra med ett inlägg var i 100 dagar.

Inläggen ska:
- beröra mediebranschen, i bred men ändå solklar betydelse.
- skett, inletts eller avslutats (i huvudsak) under åren 2000-2009 - det sk 00-talet.
- ha en faktagrund, alltså inte enbart tyckande och spekulerande.
- kunna länkas till, på något sätt.

Och de bör:
- kunna hängas upp på ett datum då det hände. Men det är ett mjukt krav;)
- vara välkänt nog för att få "alla i branschen" att nicka igenkännande.
- gärna spela roll än idag, vara relevant på något sätt. Inte historia för historiens egen skull.
- gärna vara bra grund för en fortsatt diskussion.

Martin Jönssons går ut i ett rasande tempo med inlägget: "När medierna ignorerade sin publik. Eller: varför "interaktivitet" är 00-talets mest bortglömda ord."

Martin anser att det är "snömos" (läs skitsnack) att den kris som stora delar av branschen nu genomgår skulle bero på de stora mediala förändringarna under 00-talet. Han menar tvärtom att den till största delen är självförvållad.

Lite senare i inlägget "komprimerar" han krisens orsaker till en enda faktor som präglat hela decenniet: "oviljan och oförmågan att lyssna på och interagera med sin publik."

Inlägget är brilljant i sin helhet. Och det finns ingen anledning att jag försöker referera till fler detaljer i det, innan ni själva läser det. Även om jag frestas att publicera bl a de fullkomligt horibla uttalande från ledande mediepersoner som Martin valt att citera i sitt inlägg.

Men innan ni läser har jag trots allt ett, men ack så viktigt, tillägg: Det räcker inte för medierna att lyssna och interagera med sin publik (som i Martins fall avser läsarna), utan de måste också lyssna på och interagera med sin marknad, som i en del fall bara delvis utgörs av läsarna. Och därtill alla dess intressenter.

Kuriosa: Martin, du kommer väl ihåg att jag satt vägg i vägg med dig uppe i Bonnier-huset, när ni skulle dra igång Koll.se? Jag å min tur försökte då dra igång Video on demand i Torsten Larssons regi. Projektet mynnade till slut ut i det som idag är SF-anytime.com. Men så nära ett fiasko har jag aldrig varit ;-)

B t w - så saknas din blogg fortfarande.

Av Kristofer Björkman