Mynewsday 2020 - The end of the Mad Men Era

Mynewsday 2020 - The end of the Mad Men Era

På Mynewsday kommer Christina Knight att föreläsa om hur implementering av jämställdhet, inkludering och mångfald i reklambranschen kan förändra och vara till nytta för både varumärken och byråer.

Christina Knight är Creative Director med över 30 års erfarenhet av reklam. Hon har prisats för sitt kreativa arbete och ledarskap och blivit en stark förespråkare för jämställdhet, inkludering och mångfald i den svenska reklambranschen, genom sina böcker “Mad Women” och “Not Buying It”. Hon är också mentor och styrelseledamot i UN Women och IAW (International Alliance of Women) samt medgrundare till organisationen TakeTwo, som arbetar för mer jämställdhet, inkludering och mångfald i medieindustrin. Hon arbetar även som Creative Director på byrån The Amazing Society i Stockholm.

Ditt ämne är “The end of the Mad Men Era”, varför har du valt att prata om det?
- För att jag regelbundet förfäras och måste nypa mig i armen över att vi inte kommit längre vad gäller jämställdhet, inkludering och mångfald i vår bransch. Det är genant och oprofessionellt att vi idag, 2020, fortfarande inte speglar världen och samhället som de ser ut och att vi därmed inte är relevanta med rätt erfarenheter och perspektiv ombord, gentemot våra målgrupper. Kulturmässigt, kreativt, strategiskt och ekonomiskt är det förödande för byråer att ha en så homogen besättning och kultur som byråer ofta har. Det är hög tid att vi lämnar gamla strukturer bakom oss för att bli uppdaterade, intressanta, jämställda, inkluderande och relevanta.

Vad är dina främsta tips till den som vill jobba mer med inkluderande kommunikation?
- Att se till att förståelsen och kunskapen kring inkludering är djup och inte bara en opportun PK-reaktion. Och att den djupa medvetenheten och kunskapen måste genomsyra allt från ägarskap, ledarskap, rekrytering, kultur, produktion och content, samt ständigt ifrågasättas och uppdateras på ett självkritiskt vis. Det arbetet kräver tid och en avsatt budget om det ska göras långsiktigt och på riktigt.

Vad kommer årets deltagare få lära sig av dig?
- Jag hoppas att de ska inspireras till att tänka och arbeta mer kring frågorna inom sin egen organisation och att de ska förstå att det får konsekvenser både för organisation, kultur, varumärke, content och lönsamhet att vara ignorant kring frågor om jämställdhet, inkludering och mångfald.

Hur tror att det kommande året kommer se ut inom digital PR och kommunikation? Vad kommer vara viktigt att tänka på?
- Jag tror och hoppas att pandemin såväl som klimatkrisen och det globala, politiska landskapet har lärt oss något. Att det gjort oss mer ödmjuka och mer medvetna om vår sårbarhet och nödvändigheten av att arbeta mer inkluderande med fler erfarenheter kring vem som äger, skapar och kommunicerar.

Person/företag i branschen du inspireras av
- På kundsidan inspireras jag av en modig, tydlig ledare som Karin Bodin på Polarbröd - de värderingar bolaget och hon styrs av samt hur hon agerar i kris är föredömligt. I byråbranschen känner jag alltför många inspirerande personer för att kunna nämna dem alla vid namn!

Mynewsday går av stapeln den 5 november och eventet hålls på engelska. Anmäl dig gratis här