#MNDAY: "Fel på affärsmodellen och inte journalistiken"

#MNDAY: "Fel på affärsmodellen och inte journalistiken"

Befinner sig journalistiken i en kris? Inte enligt Brit Stakston. Tillsammans med Martin Schibbye startade hon Blank Spot Project och under Mynewsday kommer duon att prata om affärsmodeller som öppnar för en ny typ av journalistik.

Biljetter: Köp biljetter till Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå!

Brit Stakston är ett välkänt namn för de som är verksamma inom PR och kommunikation. Hon är författare, föreläsare, digital strateg och entreprenör. Tidigare i år blev Brit listad som nummer 76 över Näringslivets 150 Superkommunikatörer.

2015 startade hon, tillsammans med journalisten och redaktören Martin Schibbye, medborgarfinanserade nättidningen Blank Spot Project. Med ett stort fokus på högkvalitativ utrikesjournalistik så har företaget växt snabbt — det är något man kommer prata om under Mynewsday.

Läs mer: Här är talarna till Mynewsday 2016

— Jag och Martin Schibbye kommer att berätta om hur vi i tider då alla tappat tron på journalistiken visade att det är fel på affärsmodellen och inte journalistiken i sig. Vi gick från idé till verklighet på fem veckor och samlade in 1.3 miljoner kronor för reportagesajten Blankspot. Nu är vi inne på vårt andra år och vi delar med oss av våra bästa tips om hur man skapar engagemang och bygger en rörelse för en idé man har. Vi kommer också vara öppna med vad som varit utmanande för oss båda under året som gått.

Årets tema på Mynewsday handlar om “att utmana” - hur utmanar du dig själv?
— Åh utmaningar är ett måste. De ger energi och mod. Rent praktiskt försöker jag hela tiden att ompröva saker och gärna göra saker jag inledningsvis vet väldigt lite om. Det kluriga ligger i att bottna i de visioner och mål man har men vara öppen för att vägarna dit hela tiden kan förändras.

Vilka andra talare ser du fram emot att se?
— Ser framemot hela dagen som jag tror blir mycket matnyttig för deltagarna. Ser egentligen fram emot att lyssna på alla men kanske särskilt nyfiken på Emma Lindgren som ska utmana oss. Det gillar jag och ska bli kul att se hur hon gör det på plats.

Vad behöver din bransch göra för att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom PR, kommunikation och marknadsföring?
— Vara tidiga med att förstå konsekvenserna och möjligheterna av den utveckling som sker för våra kunder. Kommunikationsbranschen har dessutom en stor påverkansmöjlighet på hur samhället utvecklas. En position som man har ett stort ansvar att förvalta väl och inte missbruka.

Platserna tar slut snabbt så se till att boka dina biljetter idag!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor