Nycklarna till att skapa bra storytelling

Nycklarna till att skapa bra storytelling

Robert Mckee, en av världens mest kända och respekterade föreläsare inom screenwriting definierade en story som ett uttryck för "hur och varför livet förändras". Mer specifikt så är en story en händelse som "kastar livet ur balans" och tvingar huvudpersonen att ta itu med "motverkande krafter".

Hur är det här relevant för dig? De flesta av oss har en tendens att acceptera status quo. Men det behöver du inte. Du kanske anser att det företag inte är något speciellt, att ni inte har någon story som är intressant nog att berätta. Men vi lovar er, även om du inte har något att berätta för hela världen så finns det alla möjligheter att fånga en engagerad publik. Allt du behöver göra är att rubba på balansen.

För om du utmanar normen och går utanför din komfortzon så skapar du ett meddelande som får folks uppmärksamhet. Att skapa ringar på vattnet är vad alla vill göra och det är inget man lyckas med genom att hålla saker på en bekväm nivå. Du måste skapa en gnista som kan starta en eld. Så hur gör man detta? Hur trollbinder man en publik?

Skapa kaos

Först och främst måste du anamma ett nytt mindset där du utmanar dig själv, vågar ta klivet ur komfortzonen och vara öppeen för förändring. Sätt samman saker som vanligtvis inte hör ihop. Stanna upp ett tag och fundera, “Finns det något annat sätt att göra detta? Jag har gjort det här hundratals gånger och vet att det fungerar, men det kanske är dags att prova något annat.” Du kan bli förvånad över vad som händer.

Apple-grundaren och ikonen Steve Jobs använde ofta berättandet för att skaka liv i saker och är förmodligen den bästa referensen i storytelling inom näringslivet. Det som gjorde honom så exceptionell var hans förmåga att spela på spänningar och kamp, hjältar och skrurkar. Apples reklamfilm för Macintosh från 1984 är ett utmärkt exempel på detta.

Gräv djupt

“Kommentarer är gratis, fakta är heligt,” skrev CP Scott, redaktör på Guardian.

Ingenting slår konkreta bevis. Din organisation finns av en anledning och har ett syfte. Kanske är det en del av en större socioekonomisk eller politisk kontext. Du har kunder som använder dina produkter och tjänster. Undersök och ta reda på:

• Hur använder de dina produkter?
  • Varför använder de dina produkter?
  • Vad har de för behov?
  • Vilka är de viktigaste utvecklingarna inom din bransch?
  • Finns det någraexterna makrofaktorer att tänka på?

Ditt mål är att samla intressant data och insikter som du kan använda i ditt arbete kring storytelling. Det har blivit ett måste att använda data och information när du rapporterar eller berättar. Samla in uppgifter om dina kunder, industri eller konkurrenter. Leta efter mönster eller avvikelser. Använd det du lyckas samla för att presentera ett nytt perspektiv.

Tänd elden

Du kommer att vilja använda din data för att berätta din story på bästa möjliga sätt. Jennifer L. Aake, professor i marknadsföring på Stanford University, förklarar, “ När data och berättelser vävs samman så talar det till läsaren både på en intellektuell och emotionell nivå.”

När du väl är insatt i de insikter som du samlat, använd den informationen och var kreativt för att skapa positiva och upplyftande vinklar som stör balansen, sådana som startar konversationer men inte kontroverser. Använd gnistan för att skapa glödhett innehåll i alla dess former.

Titta på den här videointervjun med Hermes Holm, Public Affairs Manager på Edelman Deportivo. Han talar om den kreativa processen för 100 Million Challenge och det arbete vi gör tillsammans med Hövding. Vi kommer att tillämpa alla tre ovanstående principer för att hjälpa oss berätta en fantastisk historia.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se