Anne-Lise Mørch von der Fehr

PR är mer än bara grädden på moset

Det finns en missuppfattning i näringslivet. Det finns de som tror att PR och kommunikation är något som bara är “nice to have” och inte något som är nödvändigt för ett företags framgång. Efter att ha arbetat i över 20 år inom journalistik och kommunikation, har jag personligen bevittnat hur kritiska dessa funktioner är för varje organisation som strävar efter att nå sina mål.

Att se helheten

Min erfarenhet har lärt mig något väsentligt: att vara skicklig inom PR och kommunikation innebär att du måste kunna se helheten. Det handlar inte bara om att kunna presentera ditt företag på ett fördelaktigt sätt, det handlar om att på djupet förstå vad ditt företag gör, hur det fungerar och vad det representerar. Det betyder att du behöver känna till människorna du arbetar med och vad som är viktigt för dem. Det handlar om att säkerställa att du inte bara är ytterligare en röst, utan en röst som genuint förstår och återspeglar det unika i den organisation du representerar.

Ledare måste inse att kommunikation är mycket mer än “nice to have”; det är ett absolut måste. För att förmedla detta behöver vi visa att vi inte bara är bra på att kommunicera. Vi är också bra på att göra en koppling mellan kommunikationsmål och affärsmål. Vi förstår företagets mål och hur man uppnår dem, samtidigt som vi håller oss uppdaterade på världshändelser och våra kunders intressen. Allt för att med hjälp av kommunikation kunna placera och presentera vårt företag på ett sätt som stöttar affärsmålen.

Att stå upp mot kritik

Kritiska frågor kring värdet av vårt arbete ger oss en möjlighet att visa vad vi går för. Vi behöver engagera oss i diskussioner, dela våra tankar online och inte dra oss för debatter. Vi måste med konkreta exempel visa det goda arbete vi utför och den skillnad det gör.

Både Caroline Thunved, som är en av de andra experterna i årets PR-rapport från Mynewsdesk, och jag anser att om vi inte gör våra röster hörda, kommer negativa föreställningar om vår profession att fortsätta sprida sig. Genom att prata om vårt arbete och dess effekter kan vi förändra hur folk ser på PR och kommunikation. Det här är vår chans att visa att det vi gör spelar roll, särskilt under svåra tider.

Stå enade och trogna mot vår etiska kompass

Journalisters sätt att hålla samman inom sitt skrå, och betona vikten av etik, kan fungera som en förebild för oss. Att föra samtal om dessa frågor gör oss starkare och bättre rustade att möta kritik. På samma sätt som en brandövning förbereder dig för en nödsituation, förbereder diskussioner om bland annat etik oss på att försvara vår yrkesroll och bygger förtroende.

I tider av falska nyheter, minskat förtroende för institutioner och företag och andra utmaningar, är det viktigare än någonsin att journalister och kommunikatörer arbetar tillsammans. Vi står inför liknande utmaningar, så låt oss använda vår samlade styrka för att ta itu med dessa.

Avslutningsvis

Jag är övertygad om att kommunikatörer är viktigare än någonsin. Det ligger på vårt bord att visa på vilket sätt våra roller är ovärderliga. Genom att förstå helheten, delta i debatter och hålla fast vid våra etiska principer kan vi visa hur oumbärliga vi verkligen är.

Låt oss använda de utmaningar jag lyfter här som en möjlighet att visa vårt värde och driva strategisk kommunikation på företagens agendor. Det är dags att visa att kommunikation är något som företag “need to have”.