Så får du dina bilder att arbeta med ditt innehåll

Så får du dina bilder att arbeta med ditt innehåll

Vi har skrivit om bilder många gånger tidigare - men än kommer vi inte sluta tjata. Bilder är ett av dina viktigaste verktyg för att göra dina nyheter lästa. Men hur ska du tänka för att det ska bli så bra som möjligt?

Bilder är det enklaste sättet för att göra så att fler tar del av dina nyheter och läser dina blogginlägg. Det ökar även benägenheten till att dina läsare ska dela ditt material vidare i sina nätverk. Det finns helt enkelt ingen anledning till att inte använda sig av bilder i sin kommunikation.

Men hur ska jag tänka?

Det finns, om man ska hård-dra det, två sätt att tänka när det kommer till bilder. I1nget bättre än det andra:

• Bilden är informativ och visar exakt vad du kommer att berätta om i texten
  • Bilden förmedlar en känsla som är kopplad till texten eller rubriken

Informativa bilder fungerar bäst om du arbetar med något som faktiskt går att bildsätta, exempelvis kläder och inredning. Här finns alla möjligheter att ta snygga bilder som både förmedlar en känsla och visar upp vad det är du ska prata om.

Vi på Mynewsdesk har tyvärr inte lyxen av att arbeta med en fysisk produkt man kan ta snygga bilder av. Istället måste vi arbeta med känslan. Här kan du exempelvis se hur vi har löst bildproblemet till en nyhet där bilden och nyheten egentligen inte har något med varandra att göra. Men det fungerar och det blir bäst när du låter rubriken och bilden arbeta tillsammans.

Var hittar jag bilder?

Det finns mängder av grymma (gratis!) bildkällor på nätet. Vi försöker att inte använda oss av stockbilder så långt det går och istället använder vi oss av Flickr och Googles grymma bildsök. Tänk på att du innan du använder en bild kollar på vilken licens bilden har och att du får använda den. Se till att ställa in rättigheterna på "Creative Commons Attribution License" på Flickr och på Google ställer du in att bilderna är "Free to use or share, even commercially".

Här är några andra bildkällor vi brukar kolla när vi letar efter bilder:

Vad ska jag tänka på när jag använder bilder på Mynewsdesk?

Det första tipset är att börja använda bilder över huvud taget. Vi på Mynewsdesk har som regel att aldrig publicera något som inte har en bild - kanske ska ni ha samma regel?

I Mynewsdesk finns det två olika sorters bilder; högupplösta och webbilder. De högupplösta bilderna publiceras för att laddas ner och användas av journalister. Webbildernas funktion blir då istället ett sätt att locka journalisterna och din resterande publik till att läsa och sprida det du publicerar.

När du lägger till en webbild till din nyhet, tänk då på att nyhetsrummets bildruta är ett liggande format. Du kan beskära webbilden för att den ska passa perfekt genom att klicka på ”ladda upp bild”, hålla muspekaren över bilden du ska använda och sedan klicka på ”beskär”.

Det är alltid bra att ha en välfylld bildbank med högupplösta bilder för att göra journalisternas jobb lite enklare. Självklart har du även en högupplöst logga upplagd.

Har du några frågor eller funderingar om hur du kan arbeta med bilder eller om Mynewsdesk? Hör av dig till oss på hej@mynewsdesk.com!

Foto: JD Hancock