Så lyckas du med film i sociala medier

Så lyckas du med film i sociala medier

Traditionell text, bilder och länkar i all ära, men det som verkligen driver trafik på sociala medier idag är video. Och videotittandet fortsätter att öka, enligt en rapport från Cisco kommer 80 % av den globala internettrafiken 2019 att bestå av videomaterial och närmare en miljon minuter video kommer att delas varje sekund.

Rätt mycket rörlig bild med andra ord, och det är dags för företag att komma igång redan nu. Därför listar vi sju tips på hur du lyckas med film i sociala medier.

1. Köp in rätt verktyg – man kommer långt med en smartphone idag, och har man inte budget för att köpa dyra kameror kan man satsa på att införskaffa ett stativ, en mikrofon och en bra lampa för ljussättning.
  2. Lär dig redigera – en bra film blir alltid bättre med lite omsorg, och gratisprogrammen (iMovie, Windows Movie Maker etc.) fungerar bra till att börja med. Har ni högre budget är Adobe Premiere att rekommendera. Testa er fram och lär känna programmen, sedan är det bara att köra.
  3. Publicera rätt format i rätt kanal – det är relevant att hålla koll på de olika kanalernas regler och utformning. Facebook kommer exempelvis att ge dig bättre räckvidd om du använder deras eget publiceringsverktyg, istället för att lägga upp en Youtubelänk. Om du publicerar via Facebook kommer även filmen att starta automatiskt (Autoroll) när användaren scrollar förbi den, en Youtube-länk måste du klicka på för att den ska starta.
  4. Stumfilmen är tillbaka – ditt budskap ska komma fram även om följarna tittar utan ljud, enligt statistik från Facebook tittar 85 % av användarna på video utan ljud. Därför är det bra att texta och ha ett narrativ som betraktaren kan förstå utan att lyssna.
  5. Håll det kort – på sociala medier tittar man i snitt på en video under 1-5 minuter, längre än så bör materialet inte vara. Om ni har en längre video, ett seminarium, event eller webbinarium, kan ni ha en förkortad version i sociala medier och sedan länka till den längre på hemsidan.
  6. Tänk på rubriker och sökbarhet – idag söker folk information genom att ställa en fråga istället för ett specifikt sökord. Sätt en rubrik på filmen som ger svar på det filmen kommer att visa (säljer du cykeltillbehör och lägger ut en tutorial på Youtube som visar hur du byter cykeldäck – döp då filmen till ”hur byter man ett punkterat däck” till exempel). Ha även en tumnagelbild som visar filmens huvudsyfte, då är det mer troligt att tittaren kommer att klicka på just din film.
  7. Livesänd – Facebook har en ny funktion som gör att man kan livesända direkt via sin sida. Det är perfekt vid event när vissa följare inte kan närvara, samtidigt som ingen förväntar sig att materialet ska vara förfinat och redigerat, det går snabbt att få ut budskap till en bred massa. Här bör man även kolla in Periscope, som är en livesändningsapp, från vilken du når ut direkt till hela världen.

Video på sociala medier behöver med andra ord inte vara svårt, bara man ger det planering och lite tid. Daniel Ekbladh, visual content creator på Mynewsdesk Content, menar att du kommer långt genom att hålla det enkelt.

– Ju enklare desto bättre, särskilt på sociala medier, där tekniken inte är fullt lika viktig. Vinkeln och själva budskapet väger tyngre, säger Daniel Ekbladh.