Så når du ut med ditt budskap till bloggare

Så når du ut med ditt budskap till bloggare

Bloggen  har gått från att vara det mest omtalade och trendiga mediet, till att troligtvis vara en av de mest inflytesrika kanalerna i sociala medier. Att få bloggare att uppmärksamma en produkt är något som många företag önskar sig. MyNewsdesk har lyssnat in teknikbloggaren Karin Adelsköld för att se hur företag kan skapa bättre relationer och därmed kommunikation med de inflyteslrika bloggarna.

Bloggen är idag, även om det ligger långt inne att säga det, väletablerad.  Det märks också bland läsarna som blir allt äldre, liksom bland de nya bloggare som fördubblats till antalet de senaste åren. Den största ökningen bland bloggare står 60-80-åringarna för och det är också män i sina bästa år som utgör den växande läskretsen. Men det är fortfarande en svensk kvinna mellan 12-35 år som bloggar mest. Totalt läser idag ca 1,5 miljoner svenskar bloggar.

Andra tecken i tiden är att ämmnesbloggarna ökar kraftigt och då främst russinbloggar (målgrupp äldre) som står för den största ökningen. Även politikbloggar (lär explodera framöver), humorbloggen (tidigare etablerad men ökar nu till antalet) samt redaktionsbloggen ökar dvs media engagerar sig i de nya sociala medierna för att ta tillbaka en del av läsekretskakan. Och bloggarna har genomslag. Mer än man kanske tror. De påverkar både konsumentens köpbeteende, men också journalisterna. Statistiken nedan talar sitt tydliga språk:

• Hela 77% av svenska journalister sociala medier i sitt arbete och hittar gärna källmaterial i bloggar.
    • 38% av svenska bloggläsare har köpt en vara de läst positiva utlåtanden om på en blogg
    • Lika många, 38% av läsarna, har valt att avstå ett inköp baserat på ett negativt uttalande på en blogg.

Så hur når man då ut med sitt budskap till bloggare?
Det är skillnad att kommunicera med bloggare än journalister enligt bloggaren och journalisten Karin Adelsköld på vällästa teknikbloggen Lillagumman. Visserligen skriver båda grupper aktivt och söker hela tiden nya uppslag för publicering men… En bloggare har oftast, med ett fåtal undantag, en annan sysselsättning utöver sitt bloggande. Det innebär att de inte kan ägna all sin arbetstid åt att skriva eller leta material som journalister kan och gör. Detta sagt, är det faktiskt så att 9 av 10 bloggar faktiskt är positiva till att bli kontaktade, men det är viktigt att det sker på rätt sätt för att få bästa resultat. Därför måste man tänka efter lite extra när det är dags att kommunicera med en bloggare.

Karin delar här med sig av flera konkreta och användbara do’s and dont’s:

Skriv korta och koncisa texter
En bloggare vill ha pressinformation på några rader så de snabbt kan ta beslut om de ska använda materialet eller inte. Vill de veta mer hör de av sig.

Skicka e-post
Skicka information som pressmeddelanden och nyheter som ett e-post. Låt texten ligga i själva e-posten med tydliga länkar.

Skicka inte bilagor
En bloggare, eller journalist för den delen, vill inte  öppna en bilaga för att läsa mer. Skickar du dina texter som bilagor så hamnar ditt e-post troligtvis i papperskorgen. Enligt Karin finns det också ett ”bilagehat” bland bloggare – så strunta i dem helt enkelt.

Skicka lågupplösta bilder
Bilderna som bloggare får publiceras endast på nätet så formatera om dina högupplösta bilder eller skicka med länkar till dina högupplösa bilder. För många högupplösta bilder i en bloggares in-box kan crasha deras e-post och det är inte populärt.

Använd MyNewsdesk (ett utmärkt råd tyckte vi!)
Använd en distributionstjänst där bloggare och journalister själva kan hämta det pressmaterial som de är intresserade av eller själva kan prenumerera på när de önskar.

Materialet ska vara lätt att sprida
Skicka gärna länkar till videos på You Tube eller bilder på Flickr så att det går att bädda in dem i bloggen – det höjer läsbarheten och förbättrar bloggens sökmotoroptimering.

Håll inte pressmöten på morgonen
Kom ihåg att bloggare har andra jobb. De kan därför inte följa journalistens tider där morgonen är kritisk för faktainsamling. Ska ni arrangera pressmöten tänk istället på att arrangera lunchmöten och kanske bjuda på lunch eller kvällsmingel.

Ge bloggare tid all – just det – blogga
Arrangerar ni ett större event se till att det finns tid att blogga på plats. Se också till att det finns tillgång till wifi och mobiltäckning på plats. Ju mer tid och möjligheter bloggare har vid datorn, desto mer skriver de om er produkt när de är på plats.

Kontakta bloggare på deras villkor
Skriv inte i kommentarsrutan på bloggen om ni vill ha kontakt eller skriv på en privat Facebooksida. Lyft inte heller luren då en bloggare då kan hamna i en ganska obekväm sits eftersom deras bloggåtaganden inte ryms i deras andra arbetsuppgifter under dagen. Använd istället e-post, Facebook fanpage eller Twitter.

Karin Adelsköld medverkade nyligen på ett seminarie anordnat av MyNewsdesk tillsammans med Branschkansliet på temat ”modernisera sin kommunikation”. Karin har bakgrund som journalist, bloggare och PR-konsult, vilket gör att hon har en del erfarenhet att dela med sig om hur bloggare vill få information levererat så att de kan skriva om just dina nyheter.

Har vi missat något som vi borde komplettera? Hör av dig så att vi kan komplettera listan ovan.

___
Pernilla Åström