Sökmotoroptimering med Mynewsdesk

Sökmotoroptimering med Mynewsdesk

När vi på Mynewsdesk pratar om vår produkt lyfter vi ofta fram sökmotoroptimering som en av de största nyttorna med verktyget. Skickar du ut dina pressmeddelanden och nyheter via Mynewsdesk kommer du högt på Google. Men vad innebär det egentligen och hur kan du som kund utnyttja sökmotoroptimering för att höja din hemsidas ranking på Google?

Obs. Sedan denna text publicerades har Google skärpt sina regler kring länkar i brödtexten. Se relaterat blogginlägg "Google och pressreleaser - vad gäller?"

Att Mynewsdesk rankas högt på Google är en summa av många faktorer varav tre av dessa är extra viktiga att nämna och en kan hjälpa dig att få din hemsida att rankas högre på Google.

Tre saker som gör att Mynewsdesk rankas högt:

• Vår hemsida är uppbyggd på ett bra sätt och gör den lättläst för Google
  • Sidan innehåller mycket kvalitativt unikt material (tack vare våra kunder!)
  • Många bra och starka länkar

Ett av de mest effektiva sätten att höja sin egen hemsidas ranking på Google är genom att sidor med egen hög ranking länkar till just din hemsida. Rätt mängd länkar från betrodda källor gör att din hemsida kommer att hamna högre upp på Google.

Hur kan Mynewsdesk hjälpa dig att landa högre upp på Google?

Du vill att journalister ska skriva en artikel om ditt företag och grundtanken med Mynewsdesk är att hjälpa dig få publicitet. Jobbar du aktivt och noga med att inkludera länkar till din hemsida i ditt pressmeddelande kommer du dels att underlätta journalistens arbete och dels att öka din synlighet då journalisten sprider dina länkar i sina artiklar.

Mynewsdesk ger dig "länkkraft" men tänk då på att länka rätt i dina pressmeddelanden. Som kund hos oss blir du en del av Mynewsdesk. Genom att använda länkar i brödtexten kan du få ”länkkraft” vilket kommer att höja den sida du länkar till (förslagsvis din egen) på Google. För att skapa en länk i brödtexten i t.ex. ett pressmeddelande markerar du ordet du vill göra till en länk, väljer kedjan i verktygsraden ovanför textfältet och klickar på ”infoga länk”.

Google kommer att höja din ranking på de ord du markerat så tänk på vilka ord du markerar och länkar från. I exemplet nedan ser du hur vi gjort för att hjälpa företaget Kundo att komma högre på Google när någon söker på kombinationer av orden “lyssna på sina kunder”. Sökmotoroptimering fungerar även då någon söker på “lyssna på kunder".

Kundo har skapat en tjänst som underlättar för företag att lyssna på sina kunder så att företaget kan agera därefter och stärka sitt varumärke.

Nästa gång du skickar ut material från Mynewsdesk, glöm inte länkningen och tänk på vilka ord du länkar ifrån. Använd mellan fyra till sex länkar och gärna inte mer än så! För många länkar stjälper snarare än hjälper.

Skribenten Fredrik Rahnasto reserverar sig för eventuella ändringar som Google gör vilket kan innebära att texten i detta blogginlägg inte blir lika relevant längre.