Blogginlägg -

"Stick ut hakan, våga vara personlig och dela med er av det som är värdefullt för användaren"

I höstas gick den prestigefyllda tävlingen Årets Nyhetsrum av stapeln. Annette Larsson, marknadskoordinator på Procurator som vann kategorin "Bygg & Fastighet" delar här med sig av sina bästa tips för ett framgångsrikt nyhetsrum.

Berätta kort om vilka Procurator är?

Vi är mest känt som ett av Sveriges ledande grossistföretag som levererar allt som får arbetsdagen att funka. Vi har till exempel arbetskläder, personlig skyddsutrustning, produkter för lokalvård och hygien och även totallösningar för förbrukningsvaror.

Vilken är er största kommunikativa utmaning?

En av våra största kommunikativa utmaningar handlar om att sprida till omvärlden att vi inte bara erbjuder produkter utan även massor av kunskap. Det finns nämligen både erfarna och kunniga kollegor här bland säljare, kundservice och produktchefer. Men vi har varit relativt blygsamma med att berätta om oss och vår kunskap. Vi behöver därför ställa oss upp och prata högre om oss för befintlig likaväl som för en större krets av mottagare.

Det är ett otroligt brus där ute, hur jobbar ni för att komma igenom?

Dels genom att ge företaget en röst via rubrik, text och/eller bild och dels genom att vi faktiskt fäster stor tillit till att folk sprider det vidare.

Eftersom vi använder funktionen för att samtidigt släppa innehållet på vår företagssida på LinkedIn via Mynewsdesk så ser vi i statistiken att det sprids en del som ringarna på vattnet därifrån. Det är ofta någon kollega som gillar eller delar inlägget ut till sitt kontaktnät på LinkedIn och jag själv gör alltid det. Viktigt att komma ihåg sen är förstås är att göra samma sak tillbaka, enligt god sociala medier-sed.

Men det handlar också om att vara konsekvent med att publicera något varje veckan och därefter upprepa det genom att länka till våra inlägg i andra kanaler någon dag senare, som i ett nyhetsbrev.

Hur arbetar ni med content marketing?

Vi har som sagt en skatt av kunskap i personerna inom företaget och det finns också mycket befintligt material i tryckform som vi kan ”tanka ur” för ett redaktionellt material som kan ge mottagarna något av värde eller till och med underhållning. Eftersom vi vill väcka intresset mer för Procurator som ett kunskapsföretag sida vid sida av oss som grossistföretag så behöver vi fortsätta jobba med det och använda och/eller producera mera.

Vad är era bästa tips vad gäller rubriksättning och engagerande innehåll?

Kort sagt, tänk efter om din rubrik och text får dig att underhållas och om den ger din mottagare något av värde eller en personlig känsla av er som företag.

På min arbetsplats upplever jag att vi har både högt i tak och glimten i ögat. Det går sällan en dag här utan att jag skrattar och det är ganska lätt att få inspiration till innehåll från olika delar av organisationen. Det ger så klart en positiv effekt på hur jag tänker kring rubriker och innehåll och det blir ofta så att rubrikerna blir lite underfundiga för att väcka intresse. Går inte det så försöker jag använda exempelvis den klassiska frågeställningen som rubrik.

Texten försöker jag sen oftast ge en personlig röst. Till exempel med att säga att vi gillar något eller tycker till om något som vi ibland gör i våra blogginlägg.

Hur ska ni jobba för att fortsätta engagera era läsare under 2015?

Vi tänker faktiskt köra på med att vara underfundiga där det lämpar sig och vara så personliga det går i våra inlägg. Vi ska också försöka jobba mer med filmer, bilder och med att strategiskt sprida vidare våra inlägg i andra kanaler.

Till sist, har du några konkreta tips som du kan dela med dig av?

Jobba med glimten i ögat och en personlig röst för företaget. Det skadar inte att lätta upp rubrik, text och bild med det. Självklart går detta inte alltid beroende på innehåll och syfte, men ibland tror jag man ska våga sticka ut hakan i sin organisation och lägga fram något som en lättare nyhet eller ett personligt blogginlägg. Och jag menar, hellre en rubrik som ”Bergsäkert bästa gruvborren!” istället för ”Ny gruvborr på plats”, eller hur?

Intervju gjord av: Gabriella Sjödin

Har du en intressant nisch på hur ni lyckas med er content marketing och kommer igenom bruset eller vill ni bolla idéer med oss, maila oss gärna på marknad@mynewsdesk.com