Almedalen 2018: Här är hela panelen inför söndagens samtal om gigekonomi, influencers och journalistik

Nyhet -

Almedalsveckan är snart igång! På söndag finns Mynewsdesk på plats för att inleda med en eftermiddag tillsammans med Brit Stakston, där frågor kring gigekonomi och mixen mellan influencers och journalister står på agendan.

I dagens digitala medielandskap ser spelreglerna annorlunda ut jämfört med bara ett par år sedan, och speciellt tydligt blir det såhär under ett valår. Makten att påverka har utökats och det är inte längre bara de stora och traditionella mediehuset som vi vänder oss till för att få information.

Nya och gamla aktörer verkar tillsammans i det nya medielandskapet. De måste lära sig att förhålla sig till varandra, men också till algoritmer som styr samt aktörer som hela tiden uppdaterar spelreglerna. Samtidigt präglas journalistiken av allt färre fasta anställningar, för att finansiera verksamheten krävs nya intäktsströmmar och vägar för journalister att nå ut med sin kvalitetsjournalistik. Vad händer då med etiken och demokratin?

Frågorna är många, och åsikterna kring det högaktuella ämnet går isär. I panelen finns därför representanter från alla delar av det moderna medielandskapet.

Var: Takterrassen, Donnerska huset, Donners plats 1
När: Söndagen den 1/7, klockan 15:00 - 16:30

(Du hittar eventet på Almedalens programwebb här)

Här får du en närmare presentation av hela panelen!

Brit Stakston
Brit Stakston är en entreprenör av rang och arbetar som föreläsare, mediestrateg, moderator och författare. Hon driver Blank Spot Project tillsammans med journalisten Martin Schibbye, som är en oberoende medborgarfinansiering reportagesajt med främsta fokus på utrikesnyheter. Brit är expert på digitalisering och det nya medielandskapet. Hon kommenterar löpande aktuella händelser i diverse medier, och är i dagarna aktuell med en text kring drevet mot Durmaz i Dagens Nyheter.

Lovette Jallow
Influencer, skönhetsexpert och aktivist! Hon driver Instagramkontot Black Vogue, en smink- och skönhetsgrupp för svarta kvinnor och ickebinära, och har även skrivit en bok med samma namn. På Instagram diskuterar hon rasism, och brinner för att skönhet ska vara tillgängligt för alla. Lovette initierade demonstrationerna runt om i landet mot slavhandeln i Libyen och vann Rättvisepriset för sin insats, samt står i år på listan över Resumés 150 superkommunikatörer.

Patrik Hadenius
Patrik Hadenius är VD på Utgivarna, som är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige. Medlemmar i Utgivarna är TU, Sveriges Tidskrifter, TV4, Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion. Patrik har en bakgrund i tidskriftsbranschen där han bland annat varit chefredaktör och vd på Forskning & Framsteg, Språktidningen och Modern Psykologi.

John Severinson
John arbetar på Facebook och är ansvarig för nätverkets mediesamarbeten i Norden. Han kommer tidigare från förlagsjätten Egmont där han arbetade som digital direktör på förlaget som ger ut exempelvis magasinen King, Vagabond och Hus & Hem.

Ola Wong
Ola är journalist, föreläsare, författare och Kinakännare. Han har i över tio år arbetat som korrespondent i Kina men bor numera i Stockholm. Ola skriver numera främst för SvD Nyheter och SvD Kultur.

Helle Klein
Helle arbetar som Chefredaktör/VD på Dagens Arbete. Hon har varit verksam inom den politiska journalistiken i 20 år. Mellan 1990 och 1995 som ledarskribent och chefredaktör på Örebro-Kuriren, och därefter arbetat 15 år på Aftonbladet, varav nästan tio år som tidningens politiska chefredaktör med ansvar för ledare, kultur och debatt.

Du är även välkommen att stanna kvar efter seminariet för att fortsätta samtalet under ett mingel med lättare mat och dryck.

För att delta på minglet, anmäl dig till sara.lindstrom@mynewsdesk.com