Mynewsdesk inleder samarbete med Bling Start-up

Mynewsdesk inleder samarbete med Bling Start-up

Mynewsdesk har sedan länge ett initiativ, som kallas Mynewsdesk Care, där varje medarbetare har möjlighet att ge bort ett nyhetsrum till en välgörenhetsorganisation för att stötta och hjälpa dem i deras arbete. I januari i år valde Mynewsdesk även att inleda ett samarbete med Bling Start-up för att stötta dem i deras fantastiska arbete.

BLING-rörelsen startade 2014 som en reaktion på entreprenöriell segregation och som ett försök att driva positiv samhällsförändring samt motverka utanförskap genom gott ledarskap, entreprenörskap och innovationer. De erbjuder kostnadsfri affärs- och innovationsrådgivning, seminarier, IT-stöd workshops och mer för de som vill starta, driva och utveckla företag och idéer.

Vi har pratat med en av grundarna, Deqa Abukar, om hur hon ser på det kommande året.

Hur ser du på 2020, vart kommer ni att lägga ert fokus?

Fokus under 2020 är att fortsätta främja och synliggöra den enorma entreprenöriella potentialen som finns i Sveriges ytterområden. Vi kommer också att fortsätta utöka och tillföra de resurser som saknas i förorterna - såsom kapital, nätverk, kunskap och verktyg för att bättra kunna nyttja den potential som finns i förorterna. Vi vill att denna kraft ska komma till gagn för hela vårt samhälle.

Vilka mediefrågor är viktigast för er?

För oss är det viktigaste med en allsidig media, där olika perspektiv, åsikter och nyanser framhävs rättvist. I dagens mediaframställning är bilden av förorterna ensidiga och negativa. En bild som lokalsamhället inte känner igen sig i. Vi vill se en bredare rapportering, framförallt i kommersiell media, som präglas av verkliga berättelser, inkludering och representation.