My Bergström och Lisa Hellmér från Pensionatet i Piteå.

Mynewsdesk stöttar initiativet Local Hero

Mynewsdesk har sedan länge ett initiativ, som kallas Mynewsdesk Care, där varje medarbetare har möjlighet att ge bort ett nyhetsrum till en välgörenhetsorganisation för att stötta och hjälpa dem i deras arbete. Mynewsdesk har valt att inleda ett samarbete med Local Hero för att stötta dem i deras fantastiska arbete i rådande coronakris.

Local Hero startade som ett initiativ för att stötta den lokala handeln i spridningen av Covid-19 - med budskapet handla nu och inspirera andra att göra samma sak. Bakom initiativet står grundarna Lisa Hellmér och My Bergström som driver restaurangen, B&B och butiken Pensionatet i Piteå. Idag finns Local Hero-initiativ på 30 platser runt om i Sverige.

Spridningen av Covid-19 påverkade deras företag negativt och förstod att de inte var ensamma om att vara utsatta i dessa tider. Genom ett inlägg i sociala medier spreds företagaren Lisa Hellmérs budskap om att “Handla nu!” och på några timmar hade inlägget gått viralt. Där föddes idén till initiativet Local Hero.

Vi har ställt några frågor till grundaren Lisa Hellmér om hur de fortsatt ser på arbetet med Local Hero.

Vad vill ni uppnå under året med Local Hero?

Vi vill inspirera fler människor att vilja göra gott och stötta alla lokala företag som de tycker om och vill ha kvar i ett framtida Sverige. Vårt mål är att sprida Local Hero runt om i landet och skapa ännu fler positiva local hero-effekter.

Hur ska ni använda Mynewsdesk och vad är målet?

Vi är superglada över att få teama ihop oss med Mynewsdesk för att nå ut bredare. Vi har redan stort engagemang och tusentals följare i våra sociala kanaler, men nu kan vi även nå ut till lokaltidningar och andra intressenter.

Vilka står bakom initiativet?

Idén föddes av Lisa Hellmér och My Bergström som driver Pensionatet i Piteå. För att ta idén vidare teamade de ihop sig med den digitala strategen Linda Grenberg som driver Digitallyftet, skribenten Ulrika Lindgren, Amanda Karlsson som är affärscoach på Go Business och Agnes Asker som är grafisk formgivare och skapat Local Hero-loggorna.

Vill du läsa mer om Local Hero eller stötta initiativet, besök deras nyhetsrum här.