Röda “followers” ersätter PR-slampa på #Spinn10

Röda “followers” ersätter PR-slampa på #Spinn10

En PR-slampa och en skyltdocka i rött papper med obegripligt budskap borgade för megaflopp för MyNewsdesk under fjolårets spinngala. I år lanseras röda followers och ny tävling som utan jury belönar företagets sociala kompetens. En del talar för ännu en flopp. Och det är ok.

- Det är bra att floppa. De företag som inte söker sig utanför komfortzonen blir inte långlivade. MyNewsdesk är ett ungt, modernt företag som inte hämmas av konventioner. Vi tänjer på gränser och välkomnar alla floppar som en del av vår framgång, förklarar grundaren Kristofer Björkman.
- En del tycker vi är oseriösa. Men inget kan vara seriösare än att prova, lära sig av sina misstag och försöka igen. På samma sätt har vi utvecklat PR-tjänster som gjort 97 % av våra 10.000-tals kunder nöjda.

Det var under fjolårets Spinngala som MyNewsdesk stod för det märkligaste spektaklet i SPINNs historia.
Redan i dörren möttes uppklädda och förväntasfulla gäster av en skyltdocka klädd i rött papper. Den stela lekamen mässade ut PR-propaganda som ingen av gästerna hörde och än mindre begrep. Redan här luktade det flopp lång väg. Men kreatörerna bakom upptåget vägrade att ge sig utan fullföljde med en idiots envishet. Så när det var dags att presentera MyNewsdesk som huvudsponsor kom grundaren insläpandes med den nu livs levande och vilt skrikande dockan på axlarna. Samma obegripliga budskap, dock något högre denna gång. Ingen förstod någonting. Inte blev det bättre av att MyNewsdesks VD gick omkring som en transvestit med texten “Årets PR-slampa” på ett sidenband över de konstgjorda brösten.

Aldrig har väl något företag missat målet med så bred marginal? Budskapet att PR inte handlar om adresser i distributionslistor, utan om relationer med människor, är fortfarande höljt i dunkel. Och det är ytterst osäkert om någon hann uppfatta att MyNewsdesk då hade för avsikt att belöna företagens dagliga och sociala kompetens.

Som huvudsponsor av Spinn har MyNewsdesk i år fått förmånen att bidra med en utnämning som på ett kreativt och spännande sätt kompletterar de befintliga kategorierna. Strategin blev förstås att ta fram en tävling som MyNewsdesk själva kunde vinna.

MyNewsdesk tog fram två riktigt bra idéer:

1. Major Fucked Up PR Price.
  2. Hur social är du lille vän?

“Major Fucked Up PR Prize” - skulle belöna alla de som vågat göra en radikal PR-kampanj som fullkomligt floppat. Tävlingen skulle ha ett förstapris och 200 tröstpris.

“Hur social är du, lille vän?” skulle vara den kampanjlösa tävlingsformen som utan jury belönar de företag som på daglig basis lyckas skapa goda och bestående relationer med sin omgivning på webben med utgångspunkt från sin sociala kompetens.

MyNewsdesk skulle utan tvekan vinna den första, men även ha hyfsat goda chanser att vinna den andra.

Vi valde “Hur social är du, lille vän?”

Tillsammans den nya monitor-tjäsnten Lissly har MyNewsdesk börjat kartlägga de nominerade företagens sociala kompetens. Man har tittat på i vilken omfattning, och på vilket sätt, de nominerade företagen har varit delaktiga i dialogen på den sociala webben senaste tiden och fått ett antal indikationer på deras kapacitet och färdigheter. Vinnarna kommer presenteras under spinngalans prisutdelning den 11 november 2010.