Gå direkt till innehåll
Höjda årsavgifter men lägre sparande – ny analys av bostadsrättsföreningars obligatoriska nyckeltal

Pressmeddelande -

En ny analys av Nabo går igenom de nya obligatoriska nyckeltalen för bostadsrättsföreningar som införts under nya årsredovisningslagen. Analysen av de nya nyckeltalen visar det ekonomiska läget för svenska bostadsrättsföreningar. Årsavgifterna har ökat medan sparandet har minskat, framförallt beroende på ökade räntekostnader. Knappt 20% av bostadsrättsföreningarna har ett negativt sparande 2023.

I juni 2022 fattade riksdagen beslut om ändringar i bostadsrättslagen som innebär krav på nya nyckeltal i årsredovisningen från 2023. De nya regelverken ska ge en ökad transparens och förståelse för bostadsrättsföreningars finansiella situation. Nabo har gjort en analys av 2250 bostads och bostadsrättsföreningars första årsredovisningar sedan de nya kraven infördes.

Analysen visar på en ökning av årsavgiftsintäkter med 8,3% jämfört med årsredovisningarna för 2022. Årsavgifterna ligger därmed på 690 kr/kvm i genomsnitt. 77% av bostadsrättsföreningarnas intäkter kommer från årsavgifterna visar analysen. Trots detta har sparandet per kvm sjunkit med 13% till 123 kr jämfört med året innan. Det finns också en tydlig korrelation mellan storlek på föreningen och sparandet, där stora föreningar visar ett bättre sparande per kvm än de mindre föreningarna.

- Att föreningarna höjer årsavgiften är nödvändigt eftersom deras kostnader ökat mycket senaste året. Det visar att de tar ansvar för föreningens ekonomi. Att sparandet minskar är däremot oroande. Otillräckligt sparande hos bostadsrättsföreningar kan öka skuldsättningen över tid, ge höjda räntekostnader och slutligen tvinga medlemmar att betala för underhåll, säger Jonas Gustavsson, chefsekonom på Nabo.

När det gäller energikostnaderna har de ökat med 3% till 203 kr/kvm jämfört med året innan. En relativt låg ökning tack vare fallande elkostnader under året och väldigt höga elpriser under tidigare år. Nyare och större föreningar visar bättre energikostnader. Det är också en stor skillnad på nyckeltalet för småhusföreningar (95 kr) jämfört med flerfamiljs föreningar (221 kr).

Vidare visar data en liten minskning av skuldsättningen med -1% till 7117 kr/kvm för bostadsrättsyta. Anledningen till att skuldsättningen minskar något beror främst på att många valt att skjuta fram underhållet nu när ekonomin varit tuffare. Räntekänsligheten är 10 i snitt för bostadsrättsföreningarna dvs 1% ökning av räntenivåerna motsvaras av en 10% ökning av årsavgifterna.

- Att skuldsättningen minskar är ett positivt tecken i en tid av ekonomisk osäkerhet. Det är också fullt förståeligt att man skjuter fram kostnader. Samtidigt måste man komma ihåg att underhållen inte kan flyttas fram i all evighet. Det viktigt att uppdatera sin underhållsplan så att man har koll på kostnaden och vad som behöver göras. " säger Jonas Gustavsson.

Om Nabo
Nabo formar framtidens förvaltning och boendetjänster. Med den enda digitala plattformen specifikt utvecklad för bostadsrättsföreningar och flerbostadshus i kombination med engagerade experter så förenklas vardagen för kunderna. Tjänsterna som erbjuds är inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning och juridik. Utöver förvaltningsverksamheten är Nabo även systemleverantör till andra förvaltare. Bolaget har cirka 200 medarbetare i Stockholm, Malmö, Lund, Helsingborg, Göteborg, Uppsala och Söderhamn.

Jonas Gustavsson

Expert inom ekonomisk förvaltning 070-848 35 48

Nabo formar framtidens förvaltning och boendetjänster.

Tjänsterna som erbjuds är inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning och juridik. Detta är allt från medlemsadministration och bokföring till fastighetsskötsel och långsiktig underhållsplanering av fastigheten så som stambyten, fasadrenovering, tak och balkonger. Vi hjälper också till med juridiska frågor inom bostads- och fastighetsjuridik vid till exempel tvister, hyresförhandlingar och andrahandsuthyrning.

Vår digitala plattform gör det enkelt för styrelser att ha koll på ekonomin och administrationen med allt samlat i mobilen eller datorn. Pärmar behövs inte längre utan all post och dokumentation sker helt digitalt.

Nabo har cirka 200 medarbetare i Stockholm, Malmö, Lund, Helsingborg, Göteborg, Uppsala och Söderhamn.

Nabo
Hammarbybacken 31