Personal bjuder på fika utanför återbrukshuset

Vi firar Återvinningens dag på Östervik kretsloppscentral

Fira Återvinningens dag på Östervik kretsloppscentral

Den 29 september firar vi Återvinningens dag genom att ordna en rad aktiviteter på Östervik kretsloppscentral. Vi bjuder på fika och besökare kan bland annat få hjälp med enklare service av cyklar, göra loppisfynd eller låna verktyg och böcker från bokbussen.

Om Återvinningens dag

Lördag den 29 september firas Återvinningens dag runt om i landets kommuner för att uppmärksamma återvinningens och återbrukets stora miljövinster. Bakom kampanjen står branschorganisation Avfall Sverige. Nacka vatten och avfall uppmärksamma dagen genom att genomföra en rad aktiviteter på Östervik kretsloppscentral tillsammans med olika återbruksaktörer från Nacka.

Plats: Östervik kretsloppscentral, Saltsjöbadsvägen/Kretsloppsvägen.

Tid: 10.30 – 14.00

Träffa återbruksaktörer och bli inspirerad

Kom och träffa GoodBike som hjälper dig att kontrollera och serva din cykel, gör loppisfynd hos Lindra/Human Bridge, titta på när MIN EGEN demonstrerar tapetsering av en fåtölj eller träffa Nacka byggnadsvård som visar upp renoverade byggföremål.

Du kan även besöka Dieselverkstadens bokbuss och låna böcker eller verktyg (kl. 10.30 – 11.30), eller prata återbruk med några av kommunens Miljönär-märkta verksamheter (läs mer om MIljönär-märkningen här).

Vi bjuder på fika

Nacka vatten och avfall finns på plats och berättar om hur vi jobbar för att uppnå ett mer hållbart samhälle. Vi bjuder på fika!

VISSTE DU ATT?

• Varje år har vi ca 320 000 besök på Nackas kretsloppscentraler.
  • Det du lämnar till återbruk till kretsloppscentralerna i Älta och Östervik tas om hand av Lindra/Human Bridge, som bland annat driver Lindra secondhandbutik i Sickla. På Boo kretsloppscentral samarbetar vi med Myrorna.
  • 250 000 ton återbruksföremål lämnades in till Nackas kretsloppscentraler år 2017.
  • Myrorna och Human Bridge samlade tillsammans in 436 000 kilo kläder och textil från kretsloppscentralerna i Boo och Östervik år 2017.
  • I Nacka finns 18 stycken Miljönär-märkta verksamheter. Se lista här.

Fira Återvinningens dag tillsammans med oss och hjälp oss uppmärksamma återvinningens och återbrukets miljövinster!