”Att se människor växa och utvecklas är det bästa jag vet”

”Att se människor växa och utvecklas är det bästa jag vet”

Hej Magdalena Larsson, ansvarig för Pedagogiskt stöd och yrkessvenska på Nackademin!

Vem är du?

En gitarrspelande, fotbollsgalen, glad person som brinner för att utveckla människor om du vill ha det korta svaret. Det långa skulle förmodligen fylla upp ett par A4 och det orkar nog ingen läsa. Jag gillar att prata och har förmågan att få folk att skratta och tro på sig själva.

Du jobbar som ansvarig för pedagogiskt stöd och yrkessvenska på Nackademin. Vad innebär det?

Det innebär att jag samordnar stöd inom pedagogik, exempelvis genom att fånga upp det våra studenter har behov av inför och under sina studier. Det kan vara att man har inlärningssvårigheter som följt en genom livet.

Men det behöver absolut inte vara det! Det kan också vara så att du inte studerat på väldigt länge och behöver hjälp att strukturera dina studier. Det är vanligt att man inte vet hur man lär sig bäst och då tar vi reda på det. Andra behöver en avskild tid för att kunna formulera sina frågor och strukturera sin tid. Eller så har du kanske ångest för att presentera framför grupp, andra har det jobbigt i livet vilket påverkar studierna och kan behöva någon som lyssnar.

Min tjänst är varierad men handlar om att lyssna på våra studerande och försöka hitta en strategi för att just de ska klara sina studier här hos oss.

En del av min tjänst är också att utbilda i yrkessvenska för de studerande som inte har svenska som modersmål och behöver lite extra språkkunskaper för att klara av sin utbildning inom en specifik bransch.

Det här är en ny tjänst på Nackademin. Vad blir skillnaden för studenterna nu när det finns en person som jobbar heltid med de här frågorna?

Det finns någon som lyssnar och vägleder varje dag. Någon som kan sätta sig ned och hjälpa till lite utöver den vanliga lektionen. Människor är generellt stressade idag och att då få tillgång till en plats och en människa som finns för att underlätta i studielivet gör enormt mycket. Man behöver inte få panik över att inte hinna med.

Du brukar säga att du har det roligaste jobbet i världen. Vad är det som är så kul med din tjänst?

Att se människor växa och utvecklas är det bästa jag vet. Jag är en sådan person som skriker ett högt glädjetjut när mina studenter klarar av något nytt, fixar en egen LIA eller tar sig för någonting som de kämpat för. Att få arbeta såhär nära studenterna och på riktigt kunna ge av min tid och kompetens i en miljö som innebär just det är ju fantastiskt roligt.

Har du jobbat med pedagogik och yrkessvenska tidigare?

Ja jag har utbildat i svenska i affärslivet i över 8 år. Jag har arbetat med utbildning i olika led och olika ämnen i över 11 år och på olika nivåer. Jag har även jobbat i verksamheter med människor i behov av extra pedagogiskt stöd och människor som haft olika former av funktionshinder, depressioner, missbruk och andra saker som kräver individuellt anpassade studier.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Jag jobbar med människor, så det finns inga vanliga dagar. Ibland är det någon som kommer in och har totalpanik inför en redovisning. Andra dagar handlar det om att stötta upp en lärare med medel för att verka för ett holistiskt lärande, vissa dagar håller jag i kurser.

En vecka är lättare att sammanfatta – den skulle jag beskriva såhär:

Måndag: Samla ihop mailskörden från helgen. Öppna dörren och ta emot spontanbesök. Det kan vara allt från att man har problem i klassrummet till att helgen varit stökig eller att man inte har hunnit med det man skulle göra. Jag tar också emot studenter som söker om extra stöd. På eftermiddagen kanske jag sitter och ansöker om medel för studerande som har behov av extra stöd.

Tisdag: Kurs på förmiddagen, möten om stöd på eftermiddagen.

Onsdag: Möten, stödsamtal, klassrumsbesök, möten och ansökningar.

Torsdag: Öppen dörr, sedan en kurs av något slag och efter det ett samtal med exempelvis någon Program Manager och lärare.

Fredag: Administration

I vilka ärenden kan man kontakta dig?

Allting som rör det pedagogiska på skolan. Det kan vara att det är svårt att koncentrera sig. Du har svårt att hänga med. Något annat påverkar in stressnivå. Du känner att du inte får det du behöver i klassrummet. Kom hellre in en gång extra än inte alls!

Behöver man ha en diagnos för att få stöd och pepp från dig?

Absolut inte. Men har man en diagnos och haft stöd tidigare kan man få extra mycket stöd eftersom MYH även beviljar extra stöd här.

Och just det – hur kommer man i kontakt med dig?

När dörren är öppen är det bara att kliva in. Normalt sett är kl 9-12 på måndagar och torsdagar öppet hus i Haga. Uppsala meddelas innan. Annars maila: Magdalena.larsson@nackademin.se eller ring 073-682 34 51.

Till sist: vill du rekommendera någonting?

Var inte rädd för att kliva in hos mig. Det är bättre att vi pratar tidigt i din utbildning än att du halkar efter i början. Jag är här för att hjälpa er och inga frågor är konstiga!

Här kan du läsa mer om Pedagogiskt stöd och yrkessvenska på Nackademin.