”BIM, tillsammans med annat i 3D-världen, begränsas bara av fantasin”

”BIM, tillsammans med annat i 3D-världen, begränsas bara av fantasin”

Josefin har jobbat som flygvärdinna, har tidigare pluggat 3D-modellering och tycker det är roligt att skapa i den virtuella världen. I höst börjar hon läsa till Byggprojektör CAD-BIM på Nackademin!

Hej! Vem är du?

Jag är en glad och nyfiken person som tycker om utmaningar och att upptäcka och lära mig nya saker, både kunskapsmässigt, kulturellt och språkligt. Förra året flyttade jag och min familj ”hem” efter flera år utomlands i London, Tokyo och Köpenhamn. Mötet med att komma hem fick mig att fundera på vad jag ville göra och arbeta med framöver. Jag kom fram till att jag ville ändra inriktningen på mitt liv. Nyfikenhet på livet och vad det har att erbjuda värdesätter jag.

Vad ska du plugga på Nackademin i höst och hur tänkte du när du valde utbildning?

Jag ska läsa Byggprojektör CAD/BIM.

Eftersom jag redan har studerat många teoretiska ämnen, bland annat en magisterexamen i statsvetenskap, så kändes det viktigt för mig att studera något mer praktiskt som man kan använda sig direkt av. Valet att studera på en yrkeshögskola där man varvar utbildningen med praktik kändes därför helt rätt.

Vad var det som lockade dig till Byggprojektör CAD/BIM?

Det ligger väl i blodet antar jag, då min familj är fjärde generationen arkitekter. Det här blir min väg efter en del omvägar att komma in på det spåret.

Jag tycker att bygg- och anläggningsbranschen är spännande, därför att man är med och bygger det samhälle man lever i. Jag tycker om att skapa saker. Under året som gått har jag studerat 3D-modellering i Sketchup och Maya och insett att det inte bara är i den verkliga världen, utan även i den virtuella som det är roligt att skapa i. BIM tillsammans med annat i 3D-världen som till exempel 3D-printing öppnar upp för möjligheter som bara begränsas av fantasin. Den här utbildningen ger mig möjlighet att vidareutveckla och fördjupa de kunskaper jag redan har, samtidigt som den ger bredd med studier i projektering och annat handfast.

Vad har du gjort innan?

Jag har en magisterexamen i statsvetenskap och har jobbat en del inom det området, men jag har framför allt arbetat inom flygbranschen. Förutom att ha haft skrivbordsarbete inom olika områden på några av de skandinaviska flygbolagen, har jag arbetat som flygvärdinna på ett japanskt flygbolag. Det var en väldigt spännande och annorlunda erfarenhet för att det var så olikt allt jag upplevt tidigare. Kontrastfyllt. Man ser inte på världen på samma sätt efter det. Det senaste året har jag haft mitt kreativa år, skakat om tankebanorna och studerat 3D-modellering, copywriting och teater.

Är det något särskilt du ser fram emot med att börja plugga här?

Att få lära mig en massa nya intressanta saker som känns väldigt konkreta och att få komma ut på praktik i en för mig ny bransch.

Vad gör du om fem år?

Om fem år är jag med i spännande projekt, där jag får använda mig av alla mina kunskaper och erfarenheter.