Linda Pettersson, HR-chef på en del av Omexom Sverige

HR-chefen Linda om yrkesrollen elkraftingenjör

Att det finns ett stort behov av elkraftingenjörer råder det ingen tvekan om när samhället blir allt mer tekniskt avancerat och Sveriges befolkning fortsätter att öka; vilket bland annat kräver fler transporter, vårdinrättningar och större byggnadsytor. Vi har intervjuat Linda Pettersson, HR chef på en del av Omexom Sverige, om jobbet som elkraftingenjör, viktiga egenskaper och olika karriärvägar.

Hej Linda! Berätta lite om dig själv.

Jag är HR-chef på en del av Omexom Sverige, som tidigare hette Infratek. Jag har nu varit där sedan drygt två år tillbaka.

Du sitter med i ledningsgruppen för utbildningen Elkraftingenjör. Hur ser behovet av elkraftingenjörer ut?

Det är kontinuerligt ett stort behov av elkraftingenjörer, både i Stockholm och andra delar av landet.

Vilka olika yrkesroller leder utbildningen till?

Utbildningen leder till fler olika yrkesroller. Hos oss på Omexom Sverige har tidigare studenter gått vidare som beredare och juniora projektledare. Nu har vi ett par väldigt duktiga praktikanter hos oss som är intresserade av fältarbete, vilket också är en riktigt bra väg in i branschen.

Kan du ge några exempel på vilka typer av projekt som en elkraftingenjör kan jobba med?

Det kan vara alltifrån projekteringar, konstruktioner och beredningar till utförandefasen som projektledare.

Hur kan en vanlig dag som elkraftingenjör se ut?

Det är väldigt svårt att svara på, då yrkesrollerna kan skilja sig väldigt mycket. Det finns lika många svar på det som det finns alternativa yrken. Men som beredare kan det exempelvis innebära att du ena dagen är på kontoret och har kontakt med en mängd personer för att skaffa tillstånd som behövs för att utföra ett projekt. En annan dag är du ute på fältet och undersöker miljö samt gör mätningar för att förbereda arbetet.

Vilka egenskaper är viktiga om man vill jobba som elkraftingenjör?

Det är viktigt att vara intresserad och nyfiken när man är ny på en arbetsplats, eller på sin LIA. Att våga fråga och se till att lära sig så mycket som möjligt av alla duktiga kollegor i branschen. Jag skulle säga att alla som jag har mött i den här branschen är väldigt öppna och delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter, så det är bara att fråga på och lära sig så mycket som möjligt.

Vilka möjligheter finns det för den som vill satsa på en karriär som elkraftingenjör?

Det finns många goda möjligheter, särskilt om du som person är öppen för olika vägar in i branschen. Mina kollegor vet jag uppskattar att arbetet är omväxlande, fritt och att man får mycket ansvar. Överlag inom branschen så är min uppfattning att det är en hög trivsel i branschen.

Låter jobbet som elkraftingenjör intressant? Då kanske den tvååriga utbildningen elkraftingenjör är något för dig.