Välkommen Karin Bäcklund från Springtime – ny i ledningsgruppen för Digital Strateg!

Hej Karin! Du jobbar som digital strateg på Springtime. Vad innebär det?

Det betyder att jag hjälper våra kunder att lyckas digitalt. Jag jobbar med allt från att sätta strategier till företag och organisationer till att hjälpa till att skriva inlägg på Facebook. Jag jobbar också med olika typer av kunder, schampoo, barnmat, banker och arbetsgivarorganisationer, you name it.

Vad gör du en vanlig dag på jobbet?

En dag kan se väldigt olika ut. Men den inkluderar alltid att försöka planera in Springtimes egen digitala kommunikation.

Vad ser du fram emot med din medverkan i ledningsgruppen för utbildningen Digital Strateg på Nackademin?

Jag tycker att det är otroligt smart att ha med näringslivet i ledningsgrupperna på Nackademin. På så sätt får ni relevanta utbildningar som matchar arbetsmarknadens efterfrågan och behov. Det ska bli kul att vara en del av det.

Vad är det roligaste med digital strategi?

Jag älskar det digitala. Möjligheterna och att det går snabbt. Sedan har jag ett väldigt varierande arbete vilket gör att jag aldrig blir uttråkad.

Hur ser kompetensbehovet ut inom branschen?

Just nu finns ett stort behov eftersom alla börjar inse vikten av digital kommunikation. Behovet kommer att kvarstå i framtiden, men om några år gissar jag att man inte kallar sig digital strateg längre. Då måste alla vara digitala.

Vilka tre egenskaper anser du är viktiga för att lyckas som digital strateg?

Nyfiken, kreativ och strategisk. Men nyfiken och kreativ är viktigast, man lär sig att vara strategisk.

Hur ser dina digitala vanor ut?

Jag hänger rätt mycket online får jag väl säga. Jag finns här och här: @karinbacklund heter jag på Twitter och på Instagram, karinbacklund.se, finns även på Linkedin, Snapchat, Pinterest och diverse olika nätverk. Man måste ju testa allt :)

Har du något tips till någon som är ny i branschen?

Man måste lära sig hantera verktygen ordentligt för att kunna vara strategisk och riktigt kreativ.

Vill du rekommendera någonting?

Det är viktigt att nätverka! Inte bara för att få jobb, men för att kunna hänga med i branschen och bolla nya företeelser och trender med branschkollegor. Jag anordnar tex #ÜberAW sedan fem år tillbaka.Välkommen dit!

Vill du också jobba som digital strateg? Här kan du läsa mer om utbildningen!