Nackademins studenter presenterar framtidens förpackningar

Nackademins studenter presenterar framtidens förpackningar

Lättöppnade, återförslutningsbara och praktiska förpackningar får inte den uppmärksamhet som de förtjäna och det vill Nackademins studenter på utbildningen Förpackningsdesign/utvecklare ändra på. De har ägnat två års heltidsstudier åt att djupdyka i förpackningarnas komplexa värld. På eventet Pack&Design presenterar de framtidens hållbara förpackningar!

Vi ser verkligen fram emot vår avslutningsevent då det ger oss en fantastisk möjlighet att visa upp vårt arbete för både branschen, designnördar samt släkt och vänner såklart. Alla ska få ta del av vårt slutliga resultat efter 7 veckors arbete av blod svett och tårar, säger Elin Fransson som gör en grafisk profil åt företaget Boardingpass.

Liksom samhället i stort ser studenterna på Nackademins utbildning Förpackningsutvecklare/designer ser ett ökande och nödvändigt behov av hållbart tänkande – i det här fallet i all typ av design. Projekten som presenteras under eventet Pack&Design innehåller därför såväl innovativa förpackningslösningar som grafiska koncept och profiler. . Du kommer få ta del av bland annat en förpackningslösning anpassad till picknick och vin, grafisk identitet till företaget Profilskaparna och förpackningslösningar i olika utformningar för onlinebutiker.

Presentationerna av studenternas examensarbeten kommer att ske på Dieselverkstadens NAV scen i Sickla. NAV-scenen i Dieselverkstaden har som grundidé att fokusera på hållbarhet. Under Pack&Design fylls lokalen med nya, hållbara idéer för framtidens förpackningar.

- Nu är det upp till oss, framtidens förpackningsdesigners, att visa att det finns andra vägar att gå än de vi tidigare sett, säger Elias Koinberg som tillsammans med Zsofia Reger arbetat med att ta fram en förpackning anpassad för webbshoppens distribution mellan såväl lager som konsument världen över.

Om Pack&Design

Datum: 12 maj

Tid: kl 16-20 (presentationer och mingel)

Besök gärna http://packanddesign.weebly.com för mer utförlig information.

Fakta om förpackningar

• -Varje år säljs det över 1 miljard aluminiumburkar i Sverige
  • -Det går åt 40 procent mindre bränsle vid användning av plast jämfört med glas
  • -Svenskar använder 85 plastpåsar per person per år

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds 19 utbildningar inom områden som design, business, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. Företagsutbildningarna är i uppstartsfasen och erbjuder kompetensutvecklande kurser för företag och organisationer. Gymnasieutbildningarna riktar sig mot elever som har siktet inställt på högre studier. Totalt har Nackademin ca 1500 elever och ca 80 anställda fördelade på de tre verksamhetsområdena. Läs mer på www.nackademin.se.