Nackademins VD,  Astrid Westfeldt Corneman, kommer att samtala med Thomas Persson, generaldirektör på MYh om yrkeshögskolans framtid.
Nackademins VD, Astrid Westfeldt Corneman, kommer att samtala med Thomas Persson, generaldirektör på MYh om yrkeshögskolans framtid.

Pressinbjudan: Hur ska vi utbilda för framtidens Uppsala?

Onsdag 3 oktober besöker Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson Nackademins byggutbildningar i Uppsala. En av de viktigaste frågorna för besöket är hur utbildningarna ska locka fler sökande.

Samtidigt som byggbranschen går på högvarv misslyckas många företag med sina rekryteringsförsök. Problemen har blivit en bromskloss för byggandet. Därför har Myndigheten för yrkeshögskolan i år beviljat rekordmånga byggutbildningar, 75 utbildningar och totalt 5400 utbildningsplatser i hela landet.

Men trots att 95% av de examinerade från YH-utbildningarna inom bygg får jobb inom ett år är den stora utmaningen att få tillräckligt många sökande till utbildningarna. Resultatet har blivit att antalet outnyttjade platser är högt.

I samband med generaldirektör Thomas Perssons besök kommer han att tillsammans med Nackademins VD Astrid Westfeldt Corneman, studerande och representanter från byggbranschen diskutera yrkeshögskolans framtid och vad som behöver göras för att locka fler att söka byggutbildningarna inom YH.

Välkommen till pressträff

Nackademin i Uppsala, St Persgatan 22A

Onsdag 3 oktober kl 13:30

Obs! Föranmälan sker till johan.lindahl@myh.se

Johan Lindahl, pressansvarig Myndigheten för yrkeshögskolan, 070 - 953 33 73

Johanna Lyngarth, PR-ansvarig Nackademin, 073 - 682 34 66

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 27 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. 72 % av Nackademins studenter får jobb innan examen, och totalt 9 av 10 får jobb inom rätt yrke efter examen.