Veckans stjärnbarnvakt - Clairy från Nacka

Denna vecka är Clairy från Nacka veckans stjärna. Hon har arbetat hos Nannynu! sedan oktober 2016. Idag jobbar Clairy åt en familj i Kungsholmen. "Det fungerar jättebra! Clairy är supertrevlig och flexibel. Tar egna initiativ. Känns tryggt." berättar familjen. Vi på Nannynu! tycker att Clairy gör ett superjobb med barnen och vill därför lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt.

Clairy är 18 år och bor i Nacka. Vid sidan av hennes barnvaktsjobb studerar hon ekonomi på Viktor Rydbergs gymnasium i Odenplan. När hon inte arbetar på Nannynu! eller studerar så tränar hon gärna och umgås med vänner samt familj. Läs intervjun med Clairy nedan.

Jag har alltid älskat barn och eftersom jag aldrig haft några småsyskon har jag alltid dragits till att arbeta med barn. Det jag gillar mest med barn är deras spontanitet, fantasi och ärlighet. Oavsett vilket humör man hade innan, så lämnar man alltid sitt pass med en positiv energi. Det bästa med att jobba som barnvakt, speciellt med samma barn under en längre period är att få vara med när barnet växer upp och se hur de utvecklas och får lära sig nya saker.

Nannynu är ett mycket ansvarsfullt företag då de kräver att man ska gå igenom olika kurser när man börjar arbeta som barnvakt hos dem. De har även alltid en god kontakt med sina anställda. Jag känner mig trygg att arbeta för Nannynu och jag vet exakt vem jag ska vända mig till om det dyker upp problem eller något jag undrar över.

Vad tycker barnen du passar om att göra?

Barnet jag passar älskar att leka ute i parken i sandlådan. Hemma vill han helst busa med mig, bygga tågbana, läsa, rita eller leka med Play dough.

Mina bästa tips är att tänka ut lite innan varje pass vad man kan hitta på med barnen, t.ex. kolla hur vädret är, man kanske kan planera att göra några lekar utomhus istället för hemma. Något jag brukar tänka på är att jag inte endast är där för att passa barnet utan även där för att lära barnet något nytt. Det behöver inte vara något stort, kanske ett nytt ord, en ny lek eller en ny färg. Mitt sista sista tips är att alltid ha en god kommunikation med barnens föräldrar. Berätta hur barnet har mått under dagen, vad har ni gjort tillsammans osv. Det är viktigt att föräldrarna känner sig trygga att lämna sitt barn med dig.

Nedan berättar veckans stjärnbarnvakt Clairy om hur en vanlig arbetsdag kan se ut:

Mitt arbetspass börjar med att jag kommer och hämtar från förskolan, vissa dagar är lättare att få med honom hem än andra. Hemma går vi ut på bakgården och leker, om vädret tillåter, då är det oftast sandlådan som är roligast. Efter ett tag är dags att gå upp gör att gör i ordning middagen. Efter maten är det mer lek och bus som står på schemat tills föräldrarna kommer hem eller bara lite mys om han är för trött.