Veckans stjärnbarnvakt - Ella från Uppsala

Ella har arbetat hos oss sedan november 2014 i två olika familjer. Familjerna Ella jobbar hos idag säger att hon är en lekglad och initiativrik barnvakt som är bra på att kommunicera. Barnen vill inte att Ella ska åka hem efter sina pass och vi på Nannynu! är mycket glada och stolta över att ha Ella som barnvakt här hos oss.

Ella är 23 år och studerar till logoped på Uppsala Universitet. När hon inte jobbar på Nannynu! eller på pluggar så umgås hon gärna med vänner, löptränar eller dansar.

Varför tycker du att det är kul att passa barn och jobba som barnvakt?
Jag tycker att det är fantastiskt roligt och givande att jobba med barn, man lär sig mycket av att se hur de utvecklas och av att få ta del av deras tankar och påhittiga idéer. Barn har en så härlig fantasi och impulsivitet, att man aldrig vet exakt hur ett arbetspass kommer se ut, det gillar jag med att vara barnvakt. Man får så otroligt mycket värme och kärlek från barnen, vilket gör att jag alltid går ifrån jobbet med ett leende på läpparna. Dessutom får man ju chansen att leka av sig lite, vilket inte är helt fel!

Det känns tryggt att jobba via ett företag som Nannynu!, då vet man att allt går rätt till. Både för mig som barnvakt och för familjen som vet att de får en barnvakt som är väl lämpad för jobbet och som dessutom genomgått utbildning och HLR via Nannynu!.

Vilka guldkorn och faror finns i området där du passar barnen?
Båda familjerna jag passar bor där det finns stora innergårdar och fina grönområden, så jag behöver sällan gå långt för att kunna leka ute med barnen, vilket vi ofta gör. Barnen jag passar är alla under 6 år så vi håller oss ofta i och runt omkring hemmet. Hos den ena familjen finns en stor bilväg som man måste korsa för att komma till en liten skog där barnen ibland vill leka. Då får man se till att barnen verkligen lyssnar på en när man förklarar att det är viktigt att hålla handen och kolla noga efter bilar.

Det viktigaste tror jag verkligen är att tycka det är roligt att vara med barn, då tror jag att det mesta kommer ganska naturligt. Har du kul, så har barnen kul! Försök att vara påhittig med vad man kan göra och bjud på dig själv! Sen gäller det också att våga kunna säga ifrån och sätta gränser när barnen tänjer på dem, men att göra det på ett lugnt och pedagogiskt sätt.

Nedan har veckans stjärnbarnvakt Fredrika skrivit hur en arbetsdag kan se ut:
Jag jobbar kvällar eller helger så mitt arbetspass involverar inte hämtning på förskolan. Jobbar jag till exempel en eftermiddag på helgen, så kan dagen börja med att jag kommer hem till familjen och leker lite inne med barnen, läser böcker, bygger tågbana, leker kurragömma, helt enkelt det som jag och barnen har lust att göra! Sedan brukar vi gå ut någon gång under dagen och springa av oss lite. Efter det brukar det passa med mellanmål och ytterligare lite inomhuslek innan föräldrarna kommer hem och det är dags att säga hejdå.

• Arbetsmarknadsfrågor

• rut