Veckans stjärnbarnvakt - Emilia från Rosersberg

Veckans stjärnbarnvakt Emilia har arbetat hos oss på Nannynu! sedan i april 2014 och har två familjer. En mamma i en familjerna beskriver hur Emilia tar egna initiativ på att hitta på saker, exempelvis gå iväg till en lekplats eller bara göra pyssel inne. Emilia är väldigt ansvarsfull och familjen känner sig väldigt trygga med henne. Vad gäller barnen så ser de alltid fram emot att hon ska komma och de älskar att vara med henne.  Även vi på kontoret uppskattar att Emilia är en driven barnvakt med hög servicekänsla. Hon är även av våra ambassadörer på sin skola. Emilia är en barnvakt i världsklass.

Emilia är 18 år gammal och bor i Rosersberg, Sigtuna kommun. Nu läser hon tredje året vid Rudbecks gymnasium i Sollentuna. Vid sidan av skolan tränar Emilia fotboll, gymmar, är med kompisar och med familj samt pojkvän. Hos Nannynu! jobbar hon hos två familjer i Sollentuna och i Knivsta.

Varför tycker du att det är roligt att passa barn och jobba som barnvakt?
Jag tycker det är roligt att jobba som barnvakt för jag älskar barn och man får aldrig tråkigt när man jobbar med dem.

Det roliga med att jobba på Nannynu! är att det är ett seriöst företag som gör sitt allra bästa för att få barnvakterna och familjen att känna sig trygga och nöjda.

Vilka guldkorn finns i området där du passar barnen?
Hos familjen i Sollentuna finns det en lekpark som kallas för Linbaneparken dit jag har tagit med mig barnen en gång annars är vi mest ute i skogen och leker då det inte finns så många lekparker där de bor.

Mitt bästa tips till alla andra barnvakter är att se till att ni också har kul för då smittar det även av sig på barnen och ni får en roligare och mysigare stund tillsammans.

Nedan har Emilia skrivit hur en arbetsdag kan se ut:
En vanlig dag hos familjen i Sollentuna kan se lite olika ut. Men det börjar alltid med att jag hämtar Linnèa på dagis någon gång mellan 15-16:30 (lite beroende på vilken dag det är) och oftast brukar vi då gå hem och möta upp Julia hemma. När vi är inne brukar vi oftast äsa, rita eller lägga pussel innan middag. Men sist hämtade jag Linnéa halv fyra och då det var fint väder ute passade vi på att vara ute en stund innan det blev mörkt. Vi började med att leka "inte nudda mark" i skogen genom att hoppa från sten till sten och efter det gick vi till linbaneparken. Sist vi var där åkte vi bara rutschkana men denna gång vågade Linnéa även provade på att åka linbanan vilket hon tyckte var både spännande och väldigt roligt så det gjorde vi om och om igen. Efter det gick vi hem och medan jag började laga mat lekte Linnéa på golvet hos mig vilket hon även gjorde hon medan jag diskade undan maten. I vanliga fall brukar vi sedan läsa lite efter maten innan föräldrarna kommer hem. Men denna gång var hon väldigt trött så jag satte på henne pyjamasen och borstade tänderna på henne. När det var gjort kröp vi upp i soffan och läste lite och det tog inte lång stund förrän hon somnade. Kort därefter kom resten av familjen hem och det var dags för mig att åka hem.