Nannyjobb, populärt i Göteborg. 185 sökanden på två månader

Att skaffa en barnvakt via ett barnvaktsföretag ökar som mest bland familjerna i Göteborgsområdet, det skrev vi den 4:e februari. Nu kan vi även se att intresset att jobba som barnvakt är mycket stort runt om i Göteborg med närkommuner. Sedan Nannynu!s verksamhet öppnade i region Göteborg i mitten av december har 185 personer sökt barnvaktsjobb hos oss.

Vi har tagit kontakt med två anställda från centrala Göteborg, Isabella 23år & Ellen 21 år, som fått jobb som barnvakt på Nannynu! för att höra varför de vill jobba som just barnvakt:

- Jag ville jobba med barnpassning för att jag ser det som ett bra komplement och extrajobb till min utbildning. Jag läser fjärde terminen på förskollärarprogrammet i Göteborg och känner därför att det passar mig som handen i handsken, förklarar Isabella.
Som student känner jag att detta är det perfekta extrajobbet! Det ger mycket att arbeta med barn och det faktum att man får vara kreativ och aktiv på arbetstid gör det väldigt roligt, hälsar Ellen.

Ellen förklarar att barnpassning i Göteborg tidigare handlat mycket om att ta hjälp av sina föräldrar eller vänner. Ellen sökte runt för att hitta jobb på andra sätt och fann Nannynu! på Google, Isabella fann oss via Arbetsförmedlingen.

- Jag valde att arbeta på Nannynu! för att jag läst bra om företaget på internet och jag ansåg att företaget var seriöst och att de var ett relativt stort barnvaktsföretag. Att börja jobba hos en familj som jag från början inte kände, tyckte jag bara var roligt. Jag såg fram emot att träffa familjen och lära känna dem. Familjen hade inte träffat mig sedan innan heller, så vi var båda i samma situation vilket kändes bra, berättar Ellen.

Isabella förklarar varför hon valt att söka barnvaktsjobb externt och hur starten kommer kännas:
- Jag tycker att Nannynu! känns som ett företag med seriösa och bra villkor - både för familjer och anställda. Jag tycker om att polisregister dras ut, man blir utbildad i HLR etc. Det gör att det blir ett tryggt företag. Att börja jobba hos en ny familj är nervöst och spännande på samma gång - både för oss men även för familjerna. Men under tidens gång så lär man känna varandra allt bättre och spänningen försvinner. Jag kommer fokusera på att barnet känner sig tryggt med mig och att barnet ska känna att det kommer bli roligt när jag kommer. Inte att det är något som är jobbigt. Det ska vara en rolig tid tillsammans.

I Göteborg finns massor av saker att göra med barn förklarar Ellen:
Göteborg erbjuder mycket aktiviteter som man kan göra tillsammans med barn. I Slottskogen kan man besöka djur och äta medhavd picknick som man gjort tillsammans med barnen innan. Sen finns lekplatsen Plikta att leka på i anslutning till Slottskogen. Om vädret inte tillåter kan en dag inne på Universeum vara spännande.

Nannynu! har funnits sedan 2007 fast då enbart i Stockholmsregionen. Sedan 2014 har vi öppnat upp verksamheten i de stora städerna Göteborg, Malmö och Uppsala. I Göteborgregionen (Centrala Göteborg, Kungsbacka, Mölndal, Härryda, Partille, Lerum, Borås etc.) har vi varit aktiva sedan december och det är tydligt att Göteborg är den region där det kommer in flest familjer ifrån. Likaså ser vi att intresset att jobba som barnvakt är överlägset störst i Göteborg av de nya städerna. Sedan starten i mitten av december har det sökt in 185 potentiella barnvakter.