2017 - CID-koncernen med Nannynu har gått från ett bolag till fyra.

Vi startade 2017 med en mängd stora utmaningar. Vi visste att barnpassningsbranschen gått i motvind sedan halveringen av RUT och dubbleringen av arbetsgivaravgifterna för unga. Vi visste även att antalet ungdomar i åldrarna 18-23 år minskar de kommande åren vilket innebär att det blir ännu svårare att hitta duktiga barnvakter.

Vi var fast beslutna om att hitta vägar framåt oavsett omständigheterna. Vägarna framåt har dock sett lite annorlunda ut 2017 i jämförelse med tidigare år. Vi insåg i ett tidigt skede att om vi ska fortsätta öka och utvecklas i det tempo vi vill så behöver vi se bortom organisk tillväxt. Vi behöver se bortom barnpassningsbranschen och till och med RUT-branschen. Vi skulle gå från att vara ett bolag till att bli en koncern.

Koncernen har fått namnet CID Ventures AB. CID står för change, innovate och develop. Vi har satsat på att få igång vår hemstädstjänst och under våren 2017 bröt vi ut tjänsten till ett eget bolag med namnet Tidynu!. Vi har hunnit hjälpa hundratals familjer, anställt ett flertal städare och startat många givande samarbeten på olika håll.

Nästa steg i koncernens utveckling blev uppköpet av Nannynu!s största konkurrent i barnpassningsbranschen, Nannyakuten. I maj 2017 var affären klar och Nannyakuten flyttade in i våra lokaler på Östermalm i Stockholm. Att plötsligt samarbeta med vår största konkurrent och matcha våra kulturer har varit en omvälvande och känsloladdad resa men vi har landat i något riktigt fint och gått ut starkare och mer kunnigare än innan.

Slutligen har vi även hunnit med att starta upp ett nytt bemanningsbolag. Bolaget har fått namnet Sproutz och syftar till att hjälpa våra starkast lysande barnvaktsstjärnor att ta nästa steg i karriären. Vi har hunnit få in och bemannat våra första uppdrag och det känns extra roligt att kunna följa våra barnvakter ytterligare en bit på vägen in i deras framtida yrkesliv.

Varje enskilt bolag har nu de kommande planerna på plats för 2018 och vi kommer fortsätta utvecklas, bli bättre för varje dag som går och skapa mer arbeten för ungdomar. CID Ventures har redan nästa objekt under luppen och det kan bli en affär så snart som inom några veckor.

Vad än 2018 har att bjuda på känner vi med stor tillförlit att tillsammans med våra team på Nannynu!, Nannyakuten, Tidynu! och Sproutz kommer vi åstadkomma något riktigt stort.

God jul!
/Per Danckwardt, VD