Svar på inslag om barnvaktsbranschen på TV4-Nyhetsmorgon!

Vi på Nannynu! tycker det är väldigt bra att Nyhetsmorgon på TV4 uppmärksammar den expanderande barnvaktsbranschen och lyfter frågan om barnpassning. Vi önskar dock nyansera den bild av branschen som återges i TV4:s inslag om att "föräldrar anlitar barnvakt på fel grunder". Vår vardag förgylls nämligen dagligen av återkoppling från lättade föräldrar som äntligen kan pusta ut när de berättar om deras barn som längtar till nästa gång barnvakten ska komma och leka.

Den bild vi får från de barnfamiljer vi kommer i kontakt med är att barnen verkligen uppskattar när barnvakten hämtar och ser det mer som ett privilegium att ha en person som bara är intresserad och fokuserad på just deras barn. En förskolelärare måste däremot i regel hålla ordning på ett större antal barn samtidigt. Barnvakten har dessutom den energi att göra något roligt av hämtningen, matlagningen eller leken som stressade småbarnsföräldrar ibland inte alltid har alla dagar i veckan. Våra förskolelärare gör ett fantastiskt arbete med barnen och vi på Nannynu! menar inte att barnvaktsbranschen ska ersätta den tiden. Däremot är en barnvakt som hämtar tidigt på förskolan någon gång i veckan ett utmärkt komplement, vare sig barnvakten är en släkting, granne eller från ett barnvaktsföretag. Det viktigaste är att barnen får kontinuitet med en och samma barnvakt.

Vi har förstås förståelse för barn- & ungdomspsykologen Jenny Klefbom i inslaget men upplever inte av egna erfarenheter att det ger en rättvisande bild av våra barnvakter och deras engagemang för sitt arbete med barnen och de fördelar det bär med sig.

Vi på Nannynu! tycker inte heller att de stressade småbarnsföräldrarnas redan dåliga samvete för att inte räcka till bör betungas ytterligare, vi behöver alla hjälp ibland. För vissa finns släktingar och bekanta som kan rycka ut men det är inte alla som har den förmånen, i synnerhet inte i Sveriges storstäder där många är nyinflyttade.

Se klippet från Nyhetsmorgon 16/9 här.
Se klippet om barnvaktsbranschen som visades i ekonominyheterna 15/9 här.

Per Danckwardt, vd Nannynu!