Assistansreformen och den personliga assistansen måste skyddas från fusk.

Assistansreformen och den personliga assistansen måste skyddas från fusk.

Assistansreformen och den personliga assistansen måste skyddas från fusk men vi måste tillåtas se hela bilden av en "bransch" som arbetar med människor.

På måndagen den 12:e januari fick vi berättat av Sveriges Radio att det inom assistansen förekommer mutor och andra oegentligheter bland assistansbolag. Senare återgav Svenska dagbladet samt Aftonbladet även denna nyhet.

Vi på NÄRA tar helt avstånd från fusk och andra oegentligheter och ställer oss positiva till att dessa undersökningar genomförs för att fusket som finns lyfts fram, granskas och upphör. Vår förhoppning är att det på sikt leder till förbättrade regler, som hjälper till att hindra oetiskt förfarande, säger Roy Jeppsson marknadsansvarig på NÄRA

Merparten av de assistansbolag som finns, vare sig de är kooperativ eller privata aktörer, är rädda för att allt detta sammantaget ska urholka assistansreformen och göra livet för assistansanvändarna tuffare. Vi tror att så redan skett, i alla fall till viss del. Både genom det faktiska fusk som finns men till viss del även genom de perspektiv media rapporterar.

Vare sig det beror på tidsbrist eller annat så visar de allra flesta artiklar och reportage angående assistansen på en låg kunskaps- och förståelsenivå hos de som rapporterar eller uttrycker sig.

Vi håller med om det STIL, i sitt pressmeddelande som svar på denna veckas rapportering säger, att man inte kan jämföra försvarsbudget med en mänsklig rättighet. Det kanske ger kraft åt artikeln, men för oss som arbetar seriöst med en god och transparent verksamhet ser vi hur detta på sikt kan försvåra för de människor som erhåller assistans.

Med IVO och de ökade regleringar och kvalitetskrav som kommit är det min förhoppning att de oseriösa aktörer som agerar på marknaden väljer att avsluta sina verksamheter. Vi arbetar aktivt varje dag med att fokusera på att öka kvalitén för de assistansanvändare, som är våra kunder, men också för våra medarbetare. Vårt mål är att all rapportering om branschen framöver ska handla om alla de väldigt engagerade och seriösa företag som anordnar personlig assistans, säger Anders Roxström, VD på NÄRA

Personlig assistans med engagemang

NÄRA bedriver sedan 1995 personlig assistans enligt LSS intentioner om valfrihet, självbestämmande, integritet och kontinuitet. Med starkt engagemang för en välfungerande personlig assistans.

Tillsammans med kunden vill vi utveckla ett långsiktigt och engagerat samarbete byggt på förtroende och insatser av rätt kvalitet.

Vår personliga assistans genomsyras också av vår värdegrund och vårt systematiska kvalitetsarbete som dagligen vägleder oss till en bättre assistansverksamhet.

NÄRA’s förhållningssätt symboliseras av en våg där det ska finnas en balans mellan olika behov. NÄRA finns i mitten för att skapa ett samförstånd mellan kunder och assistenter.