Vad är viktigast i personlig assistans? Bolagsform, vinstuttag eller kvalitet i individens personliga assistans.

"Fokusera på kvalitet"

Det är rubriken på Handelskammartidningens intervju av NÄRAs ägare nr 3, 2015. I den får vi följa hur en entreprenör som i 20 år trott på en reform och skapat sin verksamhet kring den nu ser hur ett fokus på bolagsformer plötsligt försvårar arbetet inför framtiden. Hur det faktum att man tar ut en rimlig vinst inte längre är en självklarhet.

Om du fick ge ett råd till politikerna med Ilmar Reepalu som främste mottagare idag som ledare av utredning som genomförs just nu?

- Dra inte alla över en kam. Titta på det som människor egentligen är kritiska till. Våga inse att vinst i är farligt så länge den är rimlig. Idag ser vi att 30 % gör 0-resultat eller förlust, 25 % har 0<2 % vinst , ca 14 % 2>4 % vinst ca 14 har 4>6 % i vinst och endast 17 % gör mer än 6 % i vinst. Detta är visserligen siffror från 2013 men av erfarenhet i enlighet med vad som hänt sedan dess så är sannolikheten stor att siffrorna blivit ännu "bättre" om man ser till att det förmodligen minskats en del vinst för alla inte bara de som tjänar mest. Dock är det viktigt att poängtera att detta än en gång inte handlar om kvalitet. Det vi ser är också att det är väldigt små bolagen som gör de större vinsterna. De som har över 150 anställda som vi ligger oftast på 2 %.

Sen så har politiker ett stort ansvar när det kommer till uppräkning av schablon. Nästkommande års är nästintill upprörande då den är grundad i en modell som uteslutit parametrar som är avgörande för en god kvalitet. detta kommer varje bolag att vara nödgad att stå för själv nu. Den höjning på 1,4 % kommer inte ens täcka kollektivavtalshöjningarna av lön. De närmaste åren blir stålbad och jag tillsammans med många branschkollegor är oroliga inför framtiden.

Nej, avslutar Ingrid. Det är sannerligen dags att politikerna börjar fokusera på vad kvalitet för individen är istället för att spela med människors liv.