Ett coachande förhållningssätt ger NÄRAs kunder en bättre assistans

Ett coachande förhållningssätt ger NÄRAs kunder en bättre assistans

En av NÄRAs viktigaste framgångsfaktorer är satsningen på att utveckla ett coachande ledarskap hos de som leder verksamheten från huvudkontoret i Vallentuna. 19 januari 2015 diplomerades åtta av NÄRAs chefer och ledare som professionella coacher efter en årslång coachutbildning genom Coachutbildning Sverige AB.

Vi är övertygade om att ett coachande ledarskap rustar oss på bästa sätt för att möta dagens och morgondagens förväntningar och krav från våra kunder, medarbetare och en föränderlig omvärld, säger Anders Roxström, VD för NÄRA. Han fortsätter:

Satsningen syftar till att öka kvalitén i våra kunders assistans samtidigt som vi har ett välmående företag som är kreativt, målinriktat och attraktivt. Nu står vi inför implementeringen av ett coachande förhållningssätt i hela NÄRA. Målet är alltid att utveckla kvalitén i våra kunders personliga assistans tillsammans med motiverade, lyhörda och professionella personliga assistenter.

Såhär beskriver Karin Delén, flexkund i NÄRA och samtidigt en av medarbetarna på NÄRAs huvudkontor, hur ett coachande förhållningssätt ger henne en bättre assistans:

Jag är utbildad jurist och jobbar idag som projektledare på NÄRA. Ett coachande förhållningssätt bidrar till att vi har ett öppet klimat i min assistentgrupp och frågar varandra om vad vi tycker och tänker utan att ta något för givet. Detta hjälper oss att våga ta upp eventuella problem innan de blir för stora vilket förbygger konflikter på ett effektivt sätt.

Då jag och mina personliga assistenter pratar om vilka roller vi har och varför vi har dessa roller har de fått en ökad förståelse varför det är så viktigt att de ger mig personlig assistans på mitt sätt och när jag behöver ha det. Detta för att jag ska kunna behålla min integritet trots att jag har personlig assistans dygnet runt. Det coachande förhållningsättet har också fått mig att se mina assistenter som just ”mina assistenter” och mindre som ”kompisar” vilket medverkat till att jag nu har lättare att utveckla och fördjupa relationer med familj och vänner utan att min assistans kommer i vägen. Ett exempel på en förändring vi har gjort är att mina assistenter automatiskt sätter sig vid ett bord längre bort när jag går ut på restaurang eller tar en fika med familj, släkt eller vänner.

Assistenterna vet att det är så jag vill ha det och då känns det okej för dem. De finns i min närhet när jag behöver hjälp, men ger mig också möjligheten till ett självständigt liv. Ett liv där jag kan göra medvetna val i min vardag.

Med hjälp av ett coachande förhållningssätt finns nu en öppen dialog samtidigt som alla är medvetna om att det är jag som styr över min egen assistans.

Välkommen att kontakta Karin eller Anders om du vill veta mer!

Anders: anders.roxstrom@nara.nu

Karin: karin.delen@nara.nu

NÄRA bedriver personlig assistans enligt LSS reformens intentioner som främst är valfrihet, självbestämmande, delaktighet, integritet och kontinuitet. NÄRA är ett värdegrunds baserat assistansbolag och arbetet med vårt systematiska kvalitetsarbete pågår dagligen.

Tillsammans med kunden vill vi utveckla ett långsiktigt och engagerat samarbete byggt på förtroende och insatser av rätt kvalitet. NÄRA’s förhållningssätt symboliseras med en våg där det ska finnas en balans mellan olika behov. NÄRA finns i mitten för att skapa ett samförstånd mellan kunder och assistenter.

www.nara.nu

NÄRA på Twitter
NÄRA på facebook
NÄRA på Instagram