Anton Vogel, tillverkad vid Rörstrand, Urna, 1884. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.

Prakturna från Rörstrand skänkt till Nationalmuseum

Nationalmuseum har mottagit en stor prakturna från Rörstrands porslinsfabrik i Stockholm i gåva. Urnan är tillverkad 1884 och har en preciös dekor utförd av konstnären Anton Vogel. Gåvan kommer från Lars Vogel som är barnbarn till konstnären.

Prakturnan är formad som en klassisk amfora med ornamentala hänklar. Regelbundet ordnade och guldmålade reliefornament i renässansstil ramar in livet där exotiska orkidéer, fjärilar och kolibrier är naturalistiskt skildrat. Dekoren är utförd av konstnären Anton Vogel (1859–1935) som 1883 flyttade från Tyskland till Sverige för att arbeta som dekoratör och lärare i porslinsmålning vid Rörstrandsfabriken i Stockholm. Prakturnornas uppgift var att fånga besökarnas blickar och väcka förundran över föremålets storlek och det konstnärliga eller tekniska utförandet när de ställdes ut på Världsutställningarna. När uppmärksamheten väl var väckt kunde besökaren ta del av fabrikens mer ordinära utbud. I den nu donerade prakturnan har fabrikens tekniska skicklighet med ett stort format förenats med konstnärens måleri. Den har troligen visats på någon av utställningarna i New Orleans, London, Barcelona eller Paris på 1880-talet, men på vilken eller vilka har inte kunnat fastställas. 1943 lånades urnan ut och ingick i Nationalmuseums utställning Rörstrand under tre århundraden.

– I Nationalmuseums samlingar har det saknats ett praktföremål från 1800-talet från Rörstrand. Gåvan är därför både glädjande och ett viktigt komplement till vår keramiksamling, säger Micael Ernstell, konsthantverksintendent vid Nationalmuseum.

År 1889 lämnar både Anton Vogel och Adolf Neuman (1849–1938) Rörstrand och startar Stockholms Glasmåleri Neumann & Vogel som levererade glaskonst till kyrkor och påkostade byggnadsprojekt. Även här behövdes Vogels konstnärliga talanger till de mer spektakulära föremålen. Bland annat prisades firman för sina glasmålningar på Världsutställningen i Chicago 1893, varav en med ett porträtt av kung Oscar II ingår i Nationalmuseums samlingar sedan 1894 (NMK 42/1894).

Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet är en generös gåva från Lars Vogel som är barnbarn till konstnären.

Inventarienummer:
Anton Vogel, tillverkad vid Rörstrand, Urna, 1884. Flintgods. NMK 29/2022

För pressinformation
Micael Ernstell, intendent, konsthantverk och design, micael.ernstell@nationalmuseum.se, 08-5195 4392
Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar omfattar cirka 700 000 föremål och innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Nationalmuseums uppdrag är att vårda och tillgängliggöra konsten i samlingarna samt att verka för ökad kunskap. Museet utsågs till Årets museum 2022.