Sommarnattskonserterna startar den 15 juni

Sommarnattskonserterna startar den 15 juni

För fjärde året i rad arrangeras Sommarnattskonserter på Nationalmuseum. Med start den 15 juni får besökarna njuta av jazz, solopiano, sång och en kammarorkester. Konstnärlig ledare är Staffan Mårtensson, soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet.

15 juni kl 20: Rigmor Gustafsson med trio
En av Sveriges populäraste jazzsångerskor uppträder tillsammans med Jonas Östholm, piano, Christian Spering, bas, och Johan Löfcrantz Ramsay, trummor.

22 juni kl 20: Peter Jablonski
Svensk pianist bosatt i London som ger en soloafton med musik av Bach, Ligeti, Debussy, Bernstein och Copland.

29 juni kl 20: Barbara Hendricks
Den världsberömda sopranen framför sånger av Mahler, Fauré, de Falla och Barber tillsammans med pianisten Love Derwinger.

6 juli kl 20: Camerata de Lausanne
Ung, virtuos kammarorkester under ledning av violinisten Pierre Amoyal bjuder tillsammans med klarinettisten Staffan Mårtensson på musik av Tjajkovskij, Mozart, Weber och Bloch.

I samband med konserterna kommer utvalda museisalar vara öppna och restaurang Atrium håller kvällsöppet. Läs mer på www.nationalmuseum.se/konsert.

Staffan Mårtensson, konstnärlig ledare, smartensson@comhem.se, 0705-54 32 03
Karin Sidén, Nationalmuseums projektledare, ksn@nationalmuseum.se, 0768-91 86 88
Hanna Tottmar, informatör, htr@nationalmuseum.se, 08-5195 4390
Anna Jansson, informatör, ajn@nationalmuseum.se, 08-5195 4391

Pressbilder: www.nationalmuseum.se/press

Ett särskilt tack till Nationalmusei Vänner, Swiss Arts Council Pro Helvetia, Bank Julius Baer & Co. Ltd., Mornington Hotel Stockholm City, Schweiziska Ambassaden, Uppsala Auktionskammare samt Melanders Blommor för hjälp och bidrag till konserternas genomförande.

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Museibyggnaden stängde 2013 för en omfattande renovering och öppnade igen under hösten 2018.

Presskontakt Hanna Tottmar 08-5195 4400