Teppo Asikainen och Ilkka Terho, Netsurfer, 1995. Foto: Jens Andersson.

Utställningen Snowcrash öppnar på Nationalmuseum den 4 maj

Snowcrash började som en utställning gjord av en grupp okända finländska arkitekter och formgivare i slutet av 1900-talet med målsättningen att slå igenom i den internationella designvärlden. De skapade stor uppmärksamhet under designveckan i Milano 1997 och slutade som ett internationellt designföretag baserat i Sverige värt över hundra miljoner kronor. Nu visas för första gången kollektionen som skapades mellan åren 1997–2003.

Snowcrash (1997–2003) grundades av de finländska arkitekterna och formgivarna Teppo Asikainen, Ilkka Terho, Timo Salli och Ilkka Suppanen – och skapades med hjälp av en vid vänskapskrets som rörde sig fritt mellan olika konstnärliga områden. Året efter den uppmärksammade utställningen i Milano köpte svenska Proventus Design konceptet Snowcrash. Från ett kontor i Stockholm utvecklades det sedan till ett internationellt designföretag med både svenska och utländska arkitekter och formgivare knutna till sig.

Utöver unikt arkivmaterial visas 39 verk i utställningen som på olika sätt återspeglar en ljus framtidssyn där tekniska framsteg revolutionerade sättet att kommunicera och leva på. Här återfinns, Globlow LED (2000), ett tidigt exempel på en interaktiv LED lampa, datordivanen Netsurfer (1995), som idag kan sägas utgör en arketyp inom segmentet “gamingstolar” samt det ikoniska, uppblåsbara och mobila mötesrummet Cloud (2002).

I slutet av 1990-talet sågs Finland och Sverige som föregångsländer inom utvecklingen av internet och trådlös kommunikation. IT-boomen skapade framgångsrika företag med höga börsvärden och telekombranschens aktier steg. Då lades grunden till definitionen av en mobil och uppkopplad livsstil. Snowcrash som designkollektiv experimenterade med teknologisk hård- och mjukvara, med naturliga och syntetiska material och skapade objekt som skilde sig från normen för skandinavisk design vid tillfället. Kollektionen av möbler, textil och inredning växte genom åren och utgick från okonventionella, nya sätt att arbeta och mötas. Idéerna och experimenten tog form som föremål tänkta för en användare i en digital tidsålder. Redan då såg kollektivet hur den nya tekniken skulle ge förutsättningar för distansarbete - en vardag som många känner igen sig i idag.

Snowcrash hyllades av kritikerna för sin visionära design, vilken ofta beskrivs som futuristisk. Som företag kunde den mediala framgången dock inte omvandlas till försäljning och lades därför så småningom på is. Utan sammanhängande dokumentation förvandlades Snowcrash gradvis till en saga som berättades i den internationella designvärlden. Det är inte förrän nu, när föremålen och berättelserna har samlats i ett och samma rum för första gången och den tänkta framtiden har kommit, som sagan kan berättas samlat.

Utställningen Snowcrash 1997–2003 visas på mellanplan på Nationalmuseum 4 maj–13 februari 2022. Det är en utställningsproduktion efter en idé av Gustaf Kjellin och Ilkka Suppanen i samarbete med Nationalmuseum.

Digital presentation för press

Gustaf Kjellin, curator, och Ilkka Suppanen, arkitekt, formgivare och en av initiativtagarna till Snowcrash, ger en digital presentation av innehållet i utställningen för press 3 maj kl 11.00. Presentationen är på engelska och hålls via Microsoft Teams. Anmäl ditt intresse senast 29 april till press@nationalmuseum.se. Länk skickas till din e-postadress i ett separat mejl i förväg.

Om du ska se utställningen som representant för press kan du antingen förboka en biljett eller göra ett besök direkt på plats i mån av utrymme. Biljetten gäller för besök i utställningen under en hel dag. Du bokar själv en biljett på museets webbplats under kategorin ”utvalda frikort” och visar sedan presslegitimation tillsammans med biljetten i entrékassan på mellanplan. Om du inte har presslegitimation, kontakta press@nationalmuseum.se innan du bokar biljett.

För pressinformation
Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Museibyggnaden stängde 2013 för en omfattande renovering och öppnade igen under hösten 2018.