2009 ska vara verksamhetsår inte vänteår för djurskyddet

När djurskyddet flyttas över från kommunerna till länsstyrelserna den 1 januari 2009 försvinner var fjärde inspektör. Men jordbruksminister Eskil Erlandsson avser att avvakta och utvärdera situationen först under 2009.

- Det räcker inte enligt Jonny Andersson, ombudsman på Naturvetarna, som företräder djurskyddsinspektörerna. Varför vänta när vi redan vet att inspektörerna blir färre, ledtiderna längre och omkostnaderna i många fall högre med större tillsynsområden och längre resor för inspektörerna. 2009 riskerar att bli ett vänteår för djurskyddet menar Jonny Andersson och de som blir lidande är djuren.

Naturvetarna har tidigare pekat på de problem som riskerar att uppstå i samband med överflytten av djurskyddet från kommunerna till länsstyrelserna. Problemen grundas i hur resurserna till djurskyddsverksamheten inom länsstyrelserna har beräknats och hur de fördelas.

I länsstyrelserna inrättas 150 heltidstjänster för djurskyddet. I kommunerna var motsvarande siffra 190 heltidstjänster. Ändå menar jordbruksministern att länsstyrelserna har fått samma resurser för djurskyddsverksamheten som tidigare fanns i kommunerna.

- De 150 inspektörstjänsterna ska dessutom sättas i relation till att Jordbruksverket bedömt att drygt 400 tjänster skulle krävas för att leva upp till intentionerna i djurskyddslagstiftningen, säger Jonny Andersson.

Hur resurserna fördelas mellan länen försvårar ytterligare situationen.

- Resurserna är fördelade efter antalet människor och inte antalet djur, förklarar Jonny Anderson. Djurtäta områden med liten befolkning blir därför framför allt drabbade. Det handlar dels om geografiskt stora län i norra Sverige, men även andra län drabbas. I exempelvis Jönköpings län mer än halveras antalet inspektörer.

Om intentionerna bakom överflytten av djurskyddet till länsstyrelserna ska infrias, måste åtgärder vidtas omedelbart.

- Vi är inte beredda att vänta tills någon far illa, säger Jonny Andersson och det borde inte jordbruksministern heller vara.

För mer information, kontakta:
Jonny Andersson, ombudsman Naturvetarna, 0733-66 24 89, jonny.andersson@naturvetarna.se

• Brott, juridik, rättsfrågor