Djurskyddet går ett steg framåt och två steg bak

Pressmeddelande från Naturvetareförbundet och Agrifack

Tanken med att förstatliga tillsynsverksamheten är rätt, men det blir väldigt fel när regeringen nu bara förstatligar djurskyddet och dessutom flyttar det till länsstyrelserna. Länsstyrelserna har precis som kommunerna näringsintressen som kan kollidera med tillsynen. Riskerna för intressekonflikter och jäv finns därför kvar. Överflytten är en halvmesyr som splittrar upp tillsynsverksamheten och riskerar att montera ner det svenska djurskyddet.

Naturvetareförbundet och Agrifack har länge påtalat problemen i den kommunala tillsynen av såväl djurskyddet som miljö- och livsmedelsskyddet. I dagarna har också EU riktat kritik mot den kommunala livsmedelstillsynen i Sverige. Inspektörerna är för få och kompetensen begränsad menar EU.

Trots att problemen är liknande inom alla de kommunala tillsynsområdena, väljer regeringen nu att flytta över enbart djurskyddet till staten. Därmed splittrar man upp den idag samordnade tillsynen av djur, miljö och livsmedel. Fler tillsynstillfällen kommer därför att krävas i framtiden. Men flytten medför dessutom att var fjärde djurskyddsinspektör försvinner, vilket får förödande konsekvenser för tillsynen.

- EUs kritik mot svensk tillsynsverksamhet kommer sannolikt att öka ytterligare om inte regeringen omedelbart väljer att förstatliga hela tillsynsverksamheten, säger Jonny Andersson, ombudsman på Naturvetareförbundet och Agrifack. Djurskyddet, miljöskyddet och livsmedelsskyddet måste samlas i en fristående tillsynsmyndighet om vi i Sverige ska ha en möjlighet att följa lagens krav på exempelvis djurhållning, hygien och miljöfarliga utsläpp.

- Tillsynsverksamheten måste samlas i en samordnad och fristående tillsynsmyndighet. Först på detta sätt kan tillsynen stå fri från andra intressen och jäv samt en likabehandling inför lagen uppnås över hela landet, menar Jonny Andersson.

En statlig tillsynsmyndighet ger många fördelar och skapar grund för både hög kvalitet och ökad effektivitet. Mångfalden av kompetenser, men även styrningen och uppföljningen av verksamheten, stärks i en samordnad och fristående myndighet.

- Regeringen måste omedelbart agera för stoppa den monumentala nedmontering av djurskyddet som nu sker, säger Jonny Andersson. Men lösningen är inte att föra tillbaka djurskyddet till kommunen, utan istället att samla även miljö- och livsmedelstillsynen under statligt huvudmannaskap.

För mer information, kontakta:
Jonny Andersson, ombudsman Naturvetareförbundet och Agrifack
Jonny.andersson@naturvetareforbundet.se, 0733-66 24 89