Gun-Britt Karlssons bokcirkel startades för 35 år sedan

Anrik bokcirkel hittar ny form i corona-tider

Gun-Britt Karlsson från Stigtomta har lett bokcirkel i 35 år. Hon har även fortsatt med sin cirkel under corona-tider trots att flera deltagare är i riskgruppen. Alla i gruppen är över 60 år och hälften pensionärer.

Gun-Britts metod är enkel och kanske just därför framgångsrik - mailkonversation, reflektion och synpunkter som delas mellan varandra.

Vid dagen för bokcirkeln skickar Gun-Britt ett mail till alla, och de som vill delta i den digitala träffen svarar alla på mail senast kl 17 med ett mail efter nedanstående mall (eller helt fritt om man vill det) :

• Vad tycker jag om i boken?
  • Vad tycker jag inte om?
  • Vad förstod jag inte – vilka frågetecken fanns för mig?
  • Vad var speciellt med den här boken?

Kl 17 läser man varandras mail. Sen begrundar alla och formulerar sina tankar.

Kl 17.30 skickar man varsitt nytt mail till alla med vidare synpunkter.

Kl. 18.00 skickar man varandra en ny omgång mail med sånt som dykt upp.

Kl 18.30 en ny runda och beslut om nästa bok

Den som inte har möjlighet att delta samma dag kan i efterhand ta del av mailkonversationen.

-Vår första bokcirkel i den här formen blev väldigt lyckad, berättar Gun-Britt. Det fungerade alldeles utmärkt med mailkonversation kring den bok vi hade läst “Jag for ner till bror” av Karin Smirnoff.

Eftersom det är så enkel metod hoppas Gun-Britt nu kunna uppmuntra fler att starta bokcirkel digitalt.

-Jag kan varmt rekommendera NBV som studieförbund och att starta upp bokcirklar där, säger Gun-Britt. Jag vill ju stödja folkbildningen, som är så viktig i vårt samhälle.