Coronavänlig utflykt i kvinnohistorisk anda

Coronavänlig utflykt i kvinnohistorisk anda

Allt eftersom pandemin fortskrider, dyker också nya och kreativa lösningar upp. För vi vill förstås fortfarande uppleva saker och lära oss något nytt, även om livet ser annorlunda ut just nu. Genom att förflytta upplevelsen utomhus och tänka lite kreativt har en innovativ kulturupplevelse uppstått i Nyköping.

Runt Nyköpingshus, på dess borggårdar, kan man nämligen i någon månad till ta del av en spännande historisk vandring. Man får lite motion och frisk luft, samtidigt som man lär sig om kvinnor som historiskt betytt något för Nyköpings historia, och som haft någon koppling till Nyköpingshus.

– QR-koderna fanns på plats redan i somras men nu har de kompletterats med fem monument som visar upp fysiska saker från kvinnorna vi berättar om. Vi har även tidigare år haft vandringar i olika sammanhang, men nu utvecklade vi det lite i och med pandemin. Det säger Ulrika Hagen, ansvarig verksamhetsutvecklare för kulturupplevelsen hos NBV.

Folkbildande mössor och träskor

Under vandringen runt slottet Nyköpingshus passerar deltagaren olika uppställda saker. Vid varje sak, t ex en mössa tillhörande 1500-talskvinnan Kristina av Holstein-Gottorp, som en gång bodde på slottet, finns lite matnyttig information om sammanhanget. Men där finns också en QR-kod.

– Man scannar QR-koden och kommer till ett Youtube-klipp med en dramatiserad berättelse om personen bakom exempelvis mössan. I vanliga fall skulle skådespelarna antagligen ha varit på plats under vandringen, nu möter du dem istället i din telefon, berättar Ulrika vidare.

Initiativtagare till upplevelsen är Nyköpingsborna Ingela Ljung och Isabell Ahderinne från kulturföreningen Generator och Gamla Residenset samt Ulrika på NBV. Till sin hjälp har Ingela och Isabell tagit två tidigare antikvarier från Sörmlands museum, så att de med forskningens hjälp kunnat hitta mer information om dessa intressanta kvinnor ur historien.

– Utifrån den holländska mjölpigan Gödeckes träskor får man lära sig mer om ett helt livsöde och hur hon var bitter för att ha behövt lämna sitt hemland. Bondänkan Kerstin ger sin syn på hur det var när pesten kom till Sverige.

Ett kreativt samarbete

NBV och kulturföreningen Generator och Gamla Residenset har samarbetat flera gånger tidigare. Ulrika beskriver föreningen och tjejerna som en outtömlig källa till idéer. Oftast går det till så att de får en idé och kontaktar Ulrika – som alltså jobbar på NBV – och så bollar de vidare tillsammans. Sedan brukar de sammanställa och få ner idén på papper så att den konkretiseras.

– Förra året skapade vi dramatiserade sagovandringar för barngrupper under sommaren. Detta har vi även gjort i år. I år ville vi ta vara på att folk vill komma ut trots pandemin, och då skapades denna idé med EKO Kvinnoröster från Nyköpingshus Historia. För att det ska fungera under vinterhalvåret så har montrarna vid Nyköpingshus rörelsedetektorer och börjar lysa när man närmar sig. Det går alltså utmärkt att ta del av vandringen även efter mörkrets inbrott.

Avslutningsvis spår Ulrika att vi kommer att få se fler liknande initiativ framöver. Redan har det börjat dyka upp olika appar som erbjuder stadsvandringar.

– Jag har hört om en vandring i Ystad i Kurt Wallanders fotspår och här i kommunen tittar man på något kring Maria Gripe. Fenomenet kombinerar upplevelse och fysisk aktivitet på ett bra sätt, säger hon.

Fakta

* Initiativet är ett samarbete mellan NBV, Föreningen Generator och Gamla residenset.

* Utställningen pågår till den 10 januari.